"Maya de Bij en Plop zetten aan tot ongezond eten"
Om de "ongezonde kindermarketing" te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het "uitlenen" van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap. Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden.
Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. "Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot", stelt foodwatch.
Studio 100 is overigens niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling 'verhuren' hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden, aldus foodwatch.