NMBS zet in op digitaal
Uit een studie bleek eerder dat de NMBS relatief weinig tickets verkoopt via haar website of ticketautomaten, veel reizigers stappen eerder de loketten in het station. Er loopt dan ook nog wat mis bij de online aankoop van tickets. Een ticket voor wie een fiets mee wil nemen op de trein is bijvoorbeeld online duurder.
Historische achterstand
De historische achterstaand die NMBS in het digitale domein heeft opgelopen is groot, bevestigt algemeen directeur marketing & sales Bart De Groote in een brief aan De Coninck, die Metro kon inkijken. We werken hard om deze achterstand zo snel mogelijk in te halen.
Zo wil de NMBS steeds meer inzetten op de digitale verkoopkanalen. Ze werkt aan een vernieuwde website die gebruiksvriendelijker moet zijn voor de reizigers die met hun smartphone of tablet de website bezoeken.
Om te weten wat de pijnpunten zijn, maakt de NMBS gebruik van de eye-trackingtechnologie. Die kan de ogen van de gebruiker volgen en zo te weten komen op welke punten iemand let wanneer hij de website bezoekt. Dankzij deze studie is er een lijst opgesteld met te verbeteren punten. Daarmee zal rekening worden gehouden bij de ontwikkeling van nieuwe functies, stelt minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).
Beter online ticketaanbod
Daarnaast gaat de vervoersmaatschappij op termijn overschakelen naar een volledig nieuwe technologie voor haar verkoopsysteem. Zo wil het bedrijf haar online ticketaanbod stroomlijnen met het aanbod van de ticketautomaten en loketten. Op die manier wil de NMBS haar reizigers stimuleren om vaker online tickets te kopen.
De Coninck is alvast enthousiast en juicht toe dat de NMBS werk maakt van een betere website en vlottere ticketautomaten.