Aantal gevallen van agressie tegen personeel openbaar vervoer gestegen met bijna een kwart
In 2021 waren er 4.787 gevallen van agressie tegen het personeel van het openbaar vervoer. Dat is een stijging van 23 procent tegenover 2020. De NMBS, de MIVB, De Lijn en TEC roepen iedereen op om de agressie een halt toe te roepen aan medewerkers die ten dienste staan van de reizigers.
De openbaarvervoermaatschappijen benadrukken dat er geen dag voorbijgaat zonder dat een medewerker het slachtoffer wordt van agressie. Gemiddeld zijn er bijna 13 agressies per dag. Dat geldt voor treinbegeleiders, bus-, tram- en metrobestuurders, veiligheidspersoneel, personen die de reizigers informeren en loketpersoneel. «Deze mensen staan rechtstreeks in contact met de klanten en brengen hen naar hun bestemming, waken over hun veiligheid en geven informatie», luidt het donderdag in een gezamenlijk persbericht van de NMBS, de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, De Lijn en de Waalse vervoersmaatschappij TEC.
Zorgwekkende cijfers
Volgens de bedrijven zijn de cijfers zorgwekkend: gemiddeld is er sprake van 25 procent fysieke agressies (met slagen, kwetsuren en geweld) en 75 procent verbale agressies, met bedreigingen en beledigingen.
De CEO’s van de vier vervoersmaatschappijen, Ann Schoubs van De Lijn, Sophie Dutordoir van de NMBS, Brieuc De Meeûs van de MIVB en Vincent Peremans van de TEC, en de bevoegde ministers veroordelen met klem elke vorm van agressie. Ze werkten ook een reeks maatregelen uit om het aantal gevallen van agressie te verminderen en de solidariteit opnieuw centraal te stellen en ze doen samen een oproep tot respect.