Aantal verkeersdoden historisch laag
Elke dode die ons verkeer eist, is er natuurlijk een te veel, maar de laatste cijfers zijn toch redelijk positief. Op de Vlaamse wegen is het aantal doden gedaald van 68 naar 61, en op de Waalse wegen van 63 naar 48. Beide gewesten bereiken hiermee een historisch laag niveau. Alleen in het Brussels Gewest is het aantal doden dan weer gestegen, van 2 naar 4.
Ook bij het aantal ongevallen en gewonden zien we een dalende lijn in Wallonië en in Vlaanderen. In het Franstalige deel daalt het aantal ongevallen met 1,2% en het aantal gewonden met 5,5%, in het Nederlandstalige deel met 2,9% en 4,1%. In het Brusselse Gewest in het aantal ongevallen gestegen met 4,8% en het aantal gewonden met 7,5%.
Fietsers, vrachtwagens en motorfietsen
Toch is er ook minder goed nieuws. Zo is het aantal letselongevallen bij fietsers (+6,2%), vrachtwagens (+10,5%) en vooral motorfietsers (+12,2%) gestegen. Voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is dit een teken dat er resoluut meer geïnvesteerd moet worden in verkeersveilige fietsinfrastructuur. "Onze investeringsbudgetten stijgen de volgende jaren met maar liefst 25%, maar al datgene dat daar bovenop komt, is natuurlijk mooi meegenomen", verduidelijkt hij op Radio 1.
Daarnaast waren er wel opvallend minder ongevallen met autobestuurders van 24 jaar of jonger: van 1.611 naar 1.455. Dat is een daling van maar liefst 9,6% én het laagste niveau sinds de creatie van de verkeersveiligheidsbarometer in 2004.
Goede punten op internationaal vlak
Op internationaal vlak valt het op dat België betere resultaten kent dan de buurlanden. Zo nam het aantal letselongevallen zowel in Frankrijk als in Duitsland toe. De daling van het aantal doden in België is bovendien groter dan in Frankrijk, terwijl dit aantal stagneerde in Duitsland.
Ben Weys concludeert dat de nieuwe cijfers beter zijn dan verhoopt. "In 2016 daalde het aantal verkeersdoden in Vlaanderen al met -15%. In het eerste trimester van 2017 doen we daar nu nog eens een extra daling van -10% bovenop", reageert hij. Dit bewijst volgens hem dat het verkeersveiligheidsbeleid loont en voortgezet moet worden. "Deze resultaten zijn een aanmoediging om resoluut verder te gaan op de ingeslagen weg. Want, voor alle duidelijkheid: dit betekent helemaal niet dat we de rol gaan lossen als het gaat over extra trajectcontroles of andere noodzakelijke maatregelen - wel integendeel."