Internationale Vrouwendag. Brussel Mobiliteit en MIVB maken vrouwen zichtbaarder op Brussels vervoersnet
Brussel Mobiliteit en vervoersmaatschappij MIVB willen naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag op 8 maart vrouwen zichtbaarder maken op het Brusselse vervoersnet. Dat doen ze door namen van haltes te vervrouwelijken en nieuwe kunstprojecten toe te vertrouwen aan vrouwelijke kunstenaars.
Van de 91 kunstwerken in het Brusselse metro- en premetronet zijn er momenteel slechts vijf van de hand van een vrouw. Dat wil Brussel Mobiliteit veranderen door nieuwe projecten te ontwikkelen waarbij zo veel mogelijk vrouwelijke kunstenaars betrokken worden, zowel in het kader van tijdelijke projecten zoals de tentoonstellingsruimte Qartier als in het kader van permanente projecten voor de verfraaiing van stations.
Dat zal stap voor stap gebeuren. Zo start in maart Françoise Plissart met een installatie in station Park en zal de Brusselse videokunstenares Sarah Vanagt volgend jaar metrostation Ossegem opfleuren met een kunstproject. Daarnaast zal kunstruimte Qartier dit jaar plaats bieden aan een fototentoonstelling van beeldend kunstenaar Julie Van Kerckhoven die ook Inca Garnica, Izra Marie Jans en Sepideh Farvardin uitnodigde.
Vrouwelijke haltes
Daarnaast zullen nog meer haltes vernoemd worden naar een vrouw. Dat voornemen had de MIVB vorig jaar al aangekondigd. Samen met de naamsveranderingen uit 2021, zullen de voor 2022 en 2023 geplande wijzigingen leiden tot 15 ‘vrouwelijke’ haltes. Dit jaar worden haltes vernoemd naar verzetstrijdsters Andrée De Jongh, Amélie Gomand en Fernande Volral en naar de eerste Belgische koningin Louise-Marie.
«Brussel investeert in een betere vertegenwoordiging en meer diversiteit op haar wegen en vervoersnet zodat iedereen het gevoel heeft erbij te horen», verklaart Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
De minister wil ook het veiligheidsgevoel en de effectieve veiligheid van vrouwen en alle gebruikers van de openbare ruimte en het openbaar vervoer verhogen. Dat moet gebeuren via de vorming en sensibilisering van het personeel over ongewenst seksueel gedrag in het openbaar vervoer, via investeringen in menselijke aanwezigheid en camera’s op het net en via masterplannen om de stations veiliger en gezelliger te maken, klinkt het nog.