MOVIES. Tout s’est bien passé: «Weet wanneer je afscheid moet nemen van je geliefden»
Voor sommige kijkers zal Sophie Marceau altijd Vic blijven, het jonge meisje uit ‘La Boum’. In ‘Tout s’est bien passé’ gebruikt regisseur François Ozon (‘Huit femmes’) haar populaire status op een slimme en zachte manier. Wie kan namelijk beter een vrouw spelen die beetje bij beetje haar mening over euthanasie herziet? Marceau ontmoette Metro op het festival van Cannes, waar ze ons uit de doeken deed waarom Frankrijk het nog altijd moeilijk heeft met het onderwerp.
‘Tout s’est bien passé’ heeft het over het recht op waardig sterven. Houdt de dood jou zelf bezig?
Het verhaal is echt gebeurd. Hoe heb je je voorbereid om de rol van Emmanuelle te spelen?
«Het stond allemaal op papier, tot en met de kleur van haar kleren. François Ozon heeft Emmanuelle gekend [ze overleed in 2017, nvdr.], en we hebben geprobeerd om haar empathische en altruïstische karakter weer te geven. Daarnaast hebben we foto’s van haar en haar vader bekeken, en de video waar hij zijn wens uitspreekt om er een eind aan te maken. De video die je in de film ziet, is daar trouwens een exacte kopie van.»
Hoe vermijd je met een onderwerp als dit dat het sentimenteel wordt?
«Dat is de job van de regisseur. Hij is de orkestleider, en hij beslist of hij meer trompetten of violen wil. Emmanuelle was niet het type om veel bombarie te maken, dus dat hielp. Ze had meer interesse voor de problemen van andere mensen dan voor haar eigen kopzorgen. Sommige mensen zorgen graag voor anderen, anderen hebben liever dat er voor hen gezorgd wordt. Haar vader had gelijk dat hij haar om hulp vroeg, want hij wist dat ze die zou bieden, ook al was het niet wat ze zelf zou willen. Uiteindelijk is dit een verhaal over een familie en haar neuroses.»
Het klikt echt tussen tussen jou en André Dussolier, die je vader speelt. Kenden jullie elkaar?
In België is de wetgeving rond euthanasie progressief. Heeft Frankrijk er nood aan om…
Review
Van ‘Sitcom’ tot ‘Été 85’, de Franse regisseur François Ozon schetst graag een klassieke wereld om daarbinnen onze conventies uit te kleden. En dat doet hij door sublieme acteurs voor de camera te halen die ons beter hun dubbelzinnige verhalen of diepe dilemma’s doen slikken. Ik denk aan ‘Ricky’ en de manier waarop Ozon het beeld van ouderlijk geluk doorprikt. Of aan ‘Gouttes d’eau sur pierres brûlantes’, waarin hij komaf maakt met het cliché van de homoseksuele man die zich verontschuldigt voor het feit dat hij er is. In ‘Tout s’est bien passé’ is Sophie Marceau het ideale paard van Troje om in een land dat nog steeds achterloopt te praten over euthanasie. Ze is tenslotte het meest geliefde gezicht van Frankrijk. Marceau speelt Emmanuelle, een vrouw die worstelt met het idee om haar vader te helpen bij zijn levenseinde maar ook niet werkloos kan toekijken. Voor ons Belgen is dit drama niet bijzonder subversief, maar het magnifieke vader-dochterduo geeft je wel zin om nadien iemand te knuffelen. Wat wil je nog meer? 4/5