OPGELET. Webshops worden belangrijkste afzetmarkt voor namaakproducten
In de drukke mallemolen van het dagelijkse leven is online shoppen misschien erg gemakkelijk, maar voorzichtigheid is aangewzen, want misbruik schuilt om de hoek. Zeker bij minder bekende websites valt het voor dat wat je geleverd krijgt in de verste verte niet lijkt op wat je online bestelde. Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt dat de onlinehandel het belangrijkste afzetkanaal aan het worden is van namaakproducten. Koploper van de namaak is China.
De onlinehandel heeft de verkoop van nagemaakte goederen aangewakkerd en is het belangrijkste distributiekanaal van namaakproducten aan het worden. Het gaat vooral om parfums, cosmetica, farmaceutische producten en zonnebrillen. Dat blijkt uit onderzoek van de European Union Intellectual Property Office (EUIPO), het bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie.
De onlinehandel heeft de voorbije jaren een grote vlucht genomen, een trend die nog eens is versneld door de COVID-19-pandemie. Het grootste deel van de wereldwijde onlinehandel, namelijk 82 procent van de totale omzet, vindt plaats tussen ondernemingen onderling (business-to-business), terwijl de onlineverkoop aan de consument (business-to-consumer) goed is voor de resterende 18 procent.
De onlineverkoop wordt steeds vaker misbruikt voor de verspreiding van namaak. Volgens gegevens over tegengehouden namaakproducten houdt 56 procent van de inbeslagnames door de douane aan de grenzen van de EU verband met elektronische handel.
Corona versnelde onlineverkoop
De goederen die aan de EU-buitengrenzen worden tegengehouden, worden grotendeels via pakketdiensten verzonden. Wat de oorsprong van de online verhandelde goederen betreft, staat China aan de top met meer dan 75 procent van de in beslag genomen goederen. Op de tweede plaats staat Hongkong (5,7 procent), gevolgd door Turkije (5,6 procent) en Singapore (3,3 procent). China is met een aandeel van 68 procent ook het belangrijkste land van herkomst als we kijken naar de waarde van online aangekochte namaakgoederen.
Parfums en cosmetica (75,3 procent) farmaceutische producten (71,9 procent) en zonnebrillen (71,3 procent) zijn de online verhandelde producten die het vaakst worden tegengehouden.
De trend van toenemende onlinehandel is versneld door de COVID-19-pandemie. In 2020 nam de totale detailhandelsverkoop in de meeste landen af, terwijl de onlineverkoop wereldwijd met meer dan 20 procent toenam ten opzichte van 2019.