Test-Aankoop waarschuwt voor «valse koopkracht-acties» in supermarkten: «Eén winkel maakte zelfs niets goedkoper»
De grote supermarktketens komen «lang niet alle beloftes» na die ze met hun recente koopkracht-acties maken. Dat blijkt dinsdag uit een doorlichting van consumentenorganisatie Test-Aankoop. «Carrefour heeft voor haar actie geen enkel product goedkoper gemaakt, integendeel», zegt Test Aankoop. «Elf producten stegen zelfs in prijs.»
’Meer dan 1.000 producten, 2e gratis’, belooft Albert Heijn, maar online blijkt het maar om 580 producten te gaan, blijkt uit de doorlichting van Test-Aankoop. Een nadere blik leert dat er maar voor 264 producten ook effectief een tweede gratis aan gekoppeld is. «Voor de andere producten gaat het om kleinere kortingen», zegt Test-Aankoop in een persbericht. In totaal gaat het om 53 merken.
Delhaize en Colruyt
Volgens Test-Aankoop slaagt ook Delhaize erin om, onder het voorwendsel van een hogere korting op producten met Nutriscore A en B, de «koopkracht negatief te beïnvloeden». Klanten met SuperPlus-kaart krijgen niet meer automatisch 5% korting op die gezonde producten. Enkel wie nog minstens 99 euro uitgeeft, heeft de volgende maand recht op 10% korting op verse producten met nutriscore A en B.
Wel een goede praktijk is de Kleine Leeuwtjes-actie van Delhaize, klinkt het, waarbij de selectie van 424 producten een goede doorsnede is van wat je in de supermarkt vindt. Bovendien is voor deze actie wel een aantal producten in prijs verlaagd. «Ook het Merkenfestival bij Colruyt speelt het op het eerste gezicht correct.»
Carrefour
Bij Carrefour tot slot zijn maar 347 producten online te vinden van de actie ’Tot 1.000 producten voor minder dan 1 euro’, waarvan er bovendien 104 onbeschikbaar zijn. Een prijsvergelijking toonde daarnaast aan dat 36 producten al vóór de actie ook al minder dan 1 euro kostten. «Carrefour heeft voor haar actie geen enkel product goedkoper gemaakt, integendeel, Test Aankoop ontdekte dat 11 producten zelfs stegen in prijs.» Ook belooft Carrefour om 100 producten gedurende 100 dagen in prijs te bevriezen, maar daarvan zouden er slechts 58 te vinden zijn, waarvan er online alvast 28 onbeschikbaar zijn.
«Het is heel belangrijk om in deze onzekere tijden consumenten correct te informeren over acties en kortingen», zegt Laura Clays, woordvoerder van Test Aankoop, dat concludeert dat de koopkrachtacties «lang niet allemaal even correct» zijn. De consumentenorganisatie zal de Economische Inspectie op de hoogte brengen van de «valse acties».