TikTok zal algoritme drastisch veranderen: «We willen gebruikers beschermen»

TikTok staat bekend om zijn akelig accurate algoritme. Zit je lang genoeg op TikTok, dan zal de video-app wel met tijd en stond je de video’s tonen die jij nodig hebt. Video’s met rugoefeningen, plantenzorg, darmklachten, treinen, airfryerkookvideos of kuishacks: er is een niche voor iedereen en die niche komt naar jou, niet omgekeerd. Tot nu: TikTok zal zijn algoritme zo veranderen dat je niet meer in het diepe dal van één unieke niche terechtkomt.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Hoewel het heerlijk efficiënt klinkt dat een app je enkel die video’s toont die jou werkelijk interesseren, is het algoritme van TikTok toch niet zo onschuldig. Gebruikers komen terecht op de ‘for you page’, de ‘voor jou pagina’, als ze hun app openen. Daarop krijgen ze video’s te zien die aangeraden worden door het algoritme van de app op basis van hun interesses. Het erg sterke algoritme dat heel snel uitvogelt welke video’s jij leuk vindt, zorgt er ook voor dat gebruikers eindeloos kunnen en zullen scrollen.

En zo komen ze al snel terecht in een dal van telkens dezelfde soort video’s, ook als die video’s bepaalde ongezonde obsessies in stand kunnen houden. Denk maar aan jongeren die enkel nog video’s over diëten en sport te zien krijgen, bijvoorbeeld. Eenmaal je in het dal zit van je niche, geraak je er overigens ook maar nog moeilijk uit.

Daarom zal de app proberen om een meer diverse ervaring voor te schotelen aan zijn gebruikers.

Minder extreem diëten of verdriet

«Bij TikTok erkennen we dat te veel krijgen van iets, of het nu dieren, fitnesstips of persoonlijke reizen zijn, niet strookt met de diverse ervaring die wij willen creëren» , schrijft de app in een persbericht.

TikTok zal «vermijden dat een gebruiker een reeks van gelijkaardige content – zoals extreem diëten of sporten, verdriet, liefdesbreuken» krijgt «om de gebruiker te beschermen». Het gaat dan vooral over «bepaalde soort video’s die oké zijn als je er eentje van bekijkt, maar problematisch als je het in clusters bekijkt.»

TikTok wil ook de gebruiker meer zeggenschap geven in welke video’s ze niet langer te zien krijgen. Zo is het bedrijf aan het werken aan een systeem waarbij gebruikers bepaalde woorden of hashtags kunnen verbannen, zodat die video’s niet meer op hun ‘for you page’ zullen verschijnen. Tieners die worstelen met hun zelfbeeld kunnen zo video's met ‘#diet’ verbannen van hun pagina.