Vooral wie tijdelijk werkloos was door corona zoekt nu nieuwe job

Vooral wie tijdelijk werkloos was door corona zoekt nu een nieuwe job. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven en jobsite StepStone bij ruim 1.100 respondenten. Volgens professor Hans De Witte, die het onderzoek opzette, kan er de komende maanden een belangrijke ontslaggolf komen. Werknemers die de afgelopen twee jaar hebben nagedacht of ze nog wel bij hun huidige werkgever willen blijven, gaan volgens de professor nu de stap zetten, van zodra de economische onzekerheid wat wegebt.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Bijna de helft van de respondenten (47 procent) geeft aan dat ze door de coronacrisis tot de conclusie kwamen dat ze een andere job willen. Niet minder dan 43 procent geeft zelfs aan omwille van de crisis al effectief gesolliciteerd te hebben voor ander werk. De wens om van werk te veranderen ligt hoger bij de 35- tot 44-jarigen (58 procent) en bij de respondenten die ooit tijdelijk werkloos waren omwille van corona (53 procent).

Minder gelukkig

Dat zoveel Belgen van job willen veranderen, komt vooral omdat ze zich sinds corona minder gelukkig voelen op hun werk. Zo blijkt uit het onderzoek dat 63 procent van de respondenten de contacten met de collega’s als verslechterd bestempelen en 49 procent de contacten met leidinggevenden. Volgens 48 procent van de bevraagden verslechterde de werkdruk en opnieuw 48 procent van de respondenten merkt een slechtere balans tussen werk en privésituatie. Thuiswerk zou daarbij bijvoorbeeld voor een vervaging gezorgd hebben tussen werk en privésfeer. Op quasi elk vlak ervaren de respondenten volgens de onderzoekers een verslechtering sinds de start van de coronacrisis.

De boodschap die de onderzoekers voor de werkgevers hebben is dan ook dat die ervoor moeten zorgen dat het werk voldoende motiverend en enthousiast makend blijft, als ze werknemers aan boord willen houden. Dat kan «door aandacht te geven aan het verbeteren van de werkinhoud (zoals autonomie op het werk en leermogelijkheden verhogen), het verbeteren van de contacten met de leidinggevenden en het verhogen van de promotie- en loopbaanmogelijkheden, naast het garanderen van een goede werk-privébalans».