Wat als mijn energieleverancier failliet gaat?
De huidige energiecrisis laat zich niet enkel voelen bij verbruikers, maar ook bij energieleveranciers. Op 20 oktober maakte minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) bekend dat een kleine Vlaamse leverancier met een betalingsachterstand kampt. Dit betekent nog niet onmiddellijk een faillissement, benadrukt de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Toch doet de kwestie heel wat vragen rijzen over wat er gebeurt wanneer je energieleverancier over kop gaat.
Wanneer de marktwerking op (zeer) korte termijn wordt verstoord en een leverancier plots kampt met technische problemen waardoor de bedrijfswerking en leverdiensten in gedrang komen, stelt de VREG distributienetbeheerder Fluvius aan als noodleverancier. «Mensen zullen nooit in de kou komen te zitten», verzekert Andy Pieters, woordvoerder van het kabinet van Demir. Dit vangnet is slechts tijdelijk en klanten worden verzocht zo snel mogelijk over te stappen op de vrije markt.
Geen beschermingsfonds
In geval van faillissement wordt een curator aangeduid die het proces opvolgt en de nodige afspraken tussen leverancier en klanten treft, zegt Pieters. Hij benadrukt dat de overheid hier niet in betrokken is. Klanten van de failliete leverancier kunnen zich dan als schuldeiser opstellen en hun voorschot terugvragen.
Toch is het weinig waarschijnlijk dat ze het volledige bedrag terugkrijgen, zegt Melissa Vanmeenen, professor Insolventierecht en vicedecaan aan de UAntwerpen. «De schuldeisers moeten wachten tot de afrekening van het faillissement of er nog iets te rapen valt.» Daarnaast genieten de klanten niet van een speciaal beschermingsfonds zoals wel het geval is wanneer een bank failliet wordt verklaard.
Joeri Vananroye, professor Handels- en Insolventierecht aan de KU Leuven, beaamt dit: «Er zal maar een habbekrats overblijven en de ‘kleine Vlaming’ komt helemaal achteraan in de rij van schuldeisers», aldus Vananroye.