Wereldwijde leerachterstand nog steeds niet weggewerkt sinds covidpandemie
Wereldwijd hebben kinderen een aanzienlijke leerachterstand overgehouden aan de gesloten scholen en afstandsonderwijs tijdens de coronapandemie. In veel gevallen is die nog steeds niet weggewerkt, blijkt uit een belangrijke studie die maandag is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Human Behaviour.
Onderzoekers baseerden zich op ongeveer veertig studies uit vijftien verschillende landen uit Europa, de Verenigde Staten en Afrika. Daaruit blijkt dat kinderen gemiddeld een derde van een schooljaar verloren hebben. Dat is een zeer eenvoudige voorstelling van de resultaten, aangezien er grote verschillen bestaan naargelang de achtergrond. Zo zijn kinderen met een achtergestelde economische achtergrond ook het verst achteropgeraakt op school.
Ongelijkheid
«Deze leercrisis is een crisis van de ongelijkheid», vat onderzoeker Bastian Betthauser, de hoofdauteur van de studie, samen op een persconferentie.
Zelfs als de achterstand beperkt blijft tot enkele maanden, kan dat kind later grote gevolgen ondervinden. Betthauser spreekt zelfs van een «echt generatieprobleem» op lange termijn, bijvoorbeeld op de werkvloer. «Onderwijs is een van de factoren - misschien wel de belangrijkste - die bepalen hoe het zal zijn om de arbeidsmarkt te betreden, om te slagen op de arbeidsmarkt, om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.»
Hoewel de studie nog grote gaten heeft, bijvoorbeeld bij informatie over arme landen, gaat het om het meest uitgebreide onderzoek over dit onderwerp.