WHAT ABOUT... Meta Verified? Betalen we straks voor onze sociale media?
Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, lanceert een abonnementsformule ‘Meta Verified’. Gebruikers zullen zo’n 11 euro moeten betalen voor een verificatiebadge, die met vele andere voordelen komt. De aankondiging komt er enkele maanden na Elon Musks betalende Twittervinkje. Dringt het einde van gratis sociale media zich op?
CEO Mark Zuckerberg heeft een abonnementsformule ontwikkeld voor Meta. Voor 11,99 dollar per maand, omgerekend zo’n 11 euro, koop je een verificatiebadge op het web. Voor de mobiele versie betaal je 14,99 dollar. Meta Verified zal zowel voor Facebook als Instagram bestaan, maar gebruikers die het abonnement op beide platformen willen, moeten wel twee keer betalen. De dienst is vanaf volgende week beschikbaar in Australië en Nieuw-Zeeland, de rest van de wereld volgt «binnenkort». Naast een verificatiebadge, krijgen abonnees ook toegang tot «proactieve accountbescherming, ondersteuning en verhoogde zichtbaarheid en bereik». De formule zal niet voor iedereen beschikbaar zijn en richt zich aanvankelijk vooral op influencers en content creators. Bedrijven komen later pas in aanmerking.
Waarom voert Zuckerberg dit in?
Mark Zuckerberg schrijft dat «deze nieuwe functie bedoeld is om de authenticiteit en veiligheid van al onze diensten te vergroten.» Toch is het niet moeilijk om de link te leggen met Elon Musks nieuwe blauwe vinkje. De CEO van Twitter kondigde in november aan dat gebruikers voor 8 dollar per maand meer functies krijgen en hun account kunnen verifiëren. De claim van Zuckerberg dat hij de veiligheid op Meta wil verhogen klinkt geloofwaardiger dan die van Musk – Twitter vraagt geen identiteitskaarten meer in het verificatieproces – maar uiteraard speelt er meer dan dat.
Net als Twitter, is Meta op zoek naar manieren om hun inkomsten te diversifiëren. In november kondigde de socialemediagigant nog aan dat ze 11.000 banen zouden schrappen, hun grootste ontslagronde ooit. Zuckerberg gaf toe dat hij te grote investeringen maakte tijdens de coronacrisis. Hij onderschatte «de macro-economische terugval, verhoogde concurrentie en daling van de advertentiemarkt.» Meta zag zijn advertentie-inkomsten volgens de laatste cijfers terugvallen met 1,1%. Dat is voelbaar, wetende dat Facebook in 2020 nog 98% van zijn totale omzet uit advertentie-inkomsten haalde. Tegelijk voelt Meta ook de hete adem van TikTok in de nek.
Wie zal de crisis betalen?
Ook Twitter, Snapchat (Snap) en YouTube (Google) kampen met gelijkaardige zorgen als Meta. Wordt betalen voor sociale media dan het nieuwe normaal? Dat valt nog te bezien. De opbrengsten van zo’n abonnementsformule zijn verwaarloosbaar in vergelijking met advertentie-inkomsten.
Toch zullen die bedrijven hun geld ergens moeten halen. Socialemediabedrijven konden jarenlang hun producten gratis aanbieden, omdat hyperspecifieke data van gebruikers zomaar te grabbel lagen voor adverteerders. Sinds het Cambridge Analytica-schandaal zijn overheden meer dan ooit bereid om op te treden tegen het misbruik van data. De Europese GDPR-wetten, die de verwerking van persoonsgegevens van bedrijven aan banden legde, waren op dat vlak cruciaal. Die legden Meta in januari 2023 een monsterboete van 390 miljoen euro op. Maar ook het monopolie van gigabedrijven als Google en Meta wordt in het vizier genomen, met rechtszaken in de VS en pogingen van de OESO-landen om een digitaks in te voeren.
Als gebruikers dat inkomensverlies moeten compenseren, rijst de vraag toch hoeveel van hen bereid zullen zijn om te betalen voor sociale media. Volgens Bloomberg is het Twitter-abonnement voorlopig geen groot succes. Twitter blijft er evenwel alles aan doen om gebruikers naar het abonnement te lokken. Vorige week schafte het nog de beveiligde tweestapsverificatie met sms af voor niet-betalers. Het risico bestaat dat gebruikers in de toekomst zullen moeten kiezen tussen uitgeholde gratis accounts of betalende, beveiligde accounts.