Campagne gaat de strijd aan met grensoverschrijdend gedrag bij huishoudhulpen

Met een grootschalige campagne gaat het Werkbaarheidsfonds voor de Dienstencheques, een samenwerking van alle sociale partners in de sector, de strijd aan met grensoverschrijdend gedrag bij huishoudhulpen. «In veel gevallen zijn gebruikers die een beroep doen op een huishoudhulp zich niet bewust dat ze bepaalde grenzen overschrijden. Sensibilisering over de impact ervan is dus hard nodig», klinkt het.

door
Belga
Leestijd 1 min.

Volgens een bevraging van Securex in 2019, werd toen 30 procent van de Belgische werknemers het slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. In de meeste gevallen ging het om pesterijen, discriminatie en fysieke of verbale agressie.

Weerbaarheid

Enerzijds zet het fonds dit jaar in op sensibilisering van zowel huishoudhulpen, als gebruikers van dienstencheques. Anderzijds komt ook weerbaarheid van de werknemers aan bod. Begeleiders van huishoudhulpen zullen bijvoorbeeld workshops en een Toolbox vol didactisch materiaal krijgen. Zo moet grensoverschrijdend gedrag bespreekbaarder worden.

«We richten ons met deze campagne op alle betrokken partijen, zowel intern als extern», zegt Peter Van de Veire, directeur van het Werkbaarheidsfonds. «Enkel zo kunnen we het taboe rond het thema doorbreken en een positieve dialoog voeren.»

Op de website kunnen huishoudhulpen, hun werkgevers en de klanten terecht voor meer tips en informatie over hoe grensoverschrijdend gedrag te vermijden.