Baanbrekend: Voor het eerst verslaat een robot acht wereldkampioenen in bridge

Dit weekend kwam er opnieuw een doorbraak in het onderzoek naar artificiële intelligentie en robotica: voor het eerst kon een robot een wereldkampioen verslaan in het kaartspel bridge. Meer nog, de robot versloeg meteen acht wereldkampioenen. Bridge was tot nu een van de laatste kaartspelletjes waarin de mens zich superieur kon wanen, aangezien het spel heel erg gestoeld is op complexe menselijke communicatie en beslissingen.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De Franse start-up NukkAI maakte het nieuws afgelopen vrijdag bekend na een tweedaags bridgetoernooi in Parijs. Volgens het bedrijf betekent de overwinning van de robot een nieuwe mijlpaal, aangezien het bij een potje bridge cruciaal is om correct te reageren op het gedrag van andere spelers. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld schaken, waarin robots al lang verschillende kampioenen versloegen: bij schaak reageer je op hoe het veld erbij ligt en maak je zo de beste keuze.

Om een robot te trainen in bridge, hanteerden de wetenschappers van NukkAI een andere aanpak dan gebruikelijk bij het aanleren van skills aan machines. Normaal leert de robot zelf de regels aan door biljoenen rondjes van een spel te spelen. Hier moest de robot eerst de regels afzonderelijk aanleren, waarbij het daarna pas begon te oefenen en op die manier zijn spel kon verbeteren. Zo leerde de robot bridgen zoals een mens normaal leert bridgen: eerst de regels leren, en dan oefenen, oefenen, oefenen.

Grote overwinning

En met resultaat: de robot won maar liefst tachtig procent van de rondjes bridge. Elke kampioen nam het op tegen de beste bridgerobots van de wereld – die tot voor afgelopen weekend nog nooit aanzien werden als even deskundig als menselijke kampioenen. Ze speelden 800 deals, verdeeld in 80 sets van 10. De AI won maar liefst 67 van de 80 sets, en versloeg zo acht menselijke wereldkampioenen. Volgens NukkAI was de robot beter in staat dan mensen om hun tegenstanders te lezen, en konden ze beter profiteren van andermans fouten. Al moet er wel een kanttekening geplaatst worden: het biedgedeelte van het spel werd tijdens dit toernooi overgeslagen.

Volgens het AI-bedrijf zouden hun resultaten moeten helpen bij de ontwikkeling van onder meer zelfrijdende auto’s, die eveneens in staat moeten zijn om menselijk gedrag te kunnen lezen.