BIZAR. Zoveel verdiende Apple door hun oortjes en opladers apart te verkopen
Sommige mensen zweren bij Android, andere bij iOS. Van een overstap is zelden sprake, zelfs wanneer producenten hun producten grondig aanpassen, hetzij wat betreft kwaliteit, hetzij wat betreft prijs. Toch ontstond er in 2020 wel wat opschudding toen bleek dat Apple niet langer standaard een oplader of oortjes zou toevoegen bij de aankoop van een nieuwe iPhone.
Officieel ging het natuurlijk niet om een kostenbesparende ingreep. Er werd gesproken van verminderde CO2-uitstoot doordat de dozen minder groot zouden uitvallen en doordat ‘overbodige productie’ van opladers en oortjes zo vermeden werd. De verkoopprijs ging uiteraard niet omlaag.
Verschillende factoren
Concreet betekende de ingreep echter dat Apple heel wat extra winst kon opstrijken. Ten eerste hebben de meeste mensen toch nood aan een nieuwe oplader of een nieuw paar oortjes, waardoor ze die apart aanschaffen. Wetende dat een adapter zo’n 25 euro kost en een standaard paar oortjes 19 euro, zorgt dat al snel voor een mooie winst. Ten tweede berekenden analysten van CCS Insight dat er door de kleinere verpakking 70% meer dozen op een pallet kunnen worden geplaatst, waardoor het transport zo’n 30 euro goedkoper uitvalt.
Wetende dat er sinds 2020 190 miljoen iPhones over de toonbank gingen, zou de ‘kleine’ aanpassing goed zijn voor maar liefst 6,2 miljard euro extra winst, als we CS Insight en Konbini mogen geloven. Niet niks dus.