Sociaal conflict skeyes trof meer dan 188.000 passagiers op Brussels Airport
Het sociaal conflict bij luchtverkeersleider skeyes heeft de voorbije weken een zware impact gehad op de operaties bij Brussels Airport. Meer dan 188.000 passagiers zagen hun vlucht geannuleerd of vertraagd, en cargomaatschappijen hebben operaties verplaatst, zo zei Arnaud Feist, de topman van de luchthaven, vandaag tijdens een persconferentie. "Er moet een structurele oplossing komen" bij skeyes, aldus Feist. Tussen midden februari en eind april moesten op Brussels Airport 403 vluchten geannuleerd worden doordat de dienstverlening van skeyes verstoord was. Die annuleringen troffen volgens Feist 49.000 passagiers en 10.000 ton cargo. Daarnaast liepen de vluchten van nog eens 136.000 passagiers vertraging op, en 3.500 reizigers misten hun aansluiting.
Behalve de directe gevolgen is er ook imagoschade, aldus Feist. Zo zouden passagiers die moeten overstappen, kunnen kiezen voor een andere luchthaven voor die overstap. En cargomaatschappijen hebben al beslist een deel van hun operaties te verplaatsen, voornamelijk naar Duitsland, klonk het nog. "We weten niet of dat tijdelijk is of niet. Het is niet eenvoudig om het vertrouwen te herstellen."
De luchthaventopman hoopt dat er morgen een oplossing uit de bus komt bij skeyes. Bij de luchtverkeersleider is dan een paritair comité gepland, waar directie en vakbonden opnieuw een uitweg zullen zoeken uit de impasse. "We wachten met spanning het resultaat af van het paritair comité ", aldus Feist. "Maar het is moeilijk te begrijpen dat de hoofdstad van Europa geen vluchten kan uitvoeren als er enkele mensen ziek zijn. Er moet iets structureels gebeuren om dat op te lossen."
Bron: Belga