Daarom wordt Brusselaars gevraagd vaker naar de dokter te gaan
De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) wil de Brusselaar met een sensibiliseringscampagne aanmoedigen om meer en jaarlijks naar de huisarts te trekken voor een medische controle. Uit het gebruik van het Globaal Medisch Dossier, dat de patiëntgegevens bevat en beheerd wordt door de arts, blijkt dat de Brusselaar nog steeds minder op medische controle gaat dan de Vlaming en de Waal. Daardoor wordt er vaker een beroep gedaan op medisch specialisten of de spoeddienst.
Uit de laatste cijfers van 2020 over het aantal Brusselaars met een Globaal Medisch Dossier blijkt dat 64 procent van de Brusselse bevolking er een heeft. In Wallonië was dat 76 procent en in Vlaanderen 86 procent. Er zijn ook verschillen binnen het gewest. Zo is het percentage inwoners met een Globaal Medisch Dossier het hoogst in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek (73%) en het laagst in Elsene (51%). Ongeveer 30 procent van de Brusselaars had geen contact met een huisarts in 2020.
Obstakels
De specifieke demografische kenmerken van Brussel kunnen een verklaring zijn van deze cijfers, zo is er groot aandeel expats in de hoofdstad. Daarnaast moeten Brusselaars vaak veel obstakels overwinnen om een beroep te kunnen doen op medische zorg. Het gaat dan om obstakels die zowel van economische, praktische als culturele aard kunnen zijn.
Om deze redenenen lanceert de GGC een sensibiliseringscampagne voor de Brusselaars om «hen eraan te herinneren dat de huisarts een centrale rol speelt». «De huisarts speelt een centrale en vertrouwde rol in het beheer van de gezondheid van de patiënt. Hij kent zijn patiënten goed, volgt hen door de jaren heen en helpt hen een overhaaste raadpleging van een specialist te vermijden. Dankzij deze aanpak hebben patiënten een beter inzicht in hun gezondheidsgeschiedenis en -zorg en kunnen ze hun gezondheid optimaal beheren. Patiënten profiteren ook van een betere terugbetaling van hun zorgkosten als ze een Globaal Medisch Dossier hebben», stelt de GGC.
De sensibiliseringscampagne zal zichtbaar zijn in de Brusselse straten en op sociale media. In videoclips wil de GGC een Brusselse arts laten vertellen over de voordelen van een regelmatig bezoek aan de huisarts. Meer informatie over de campagne is terug te vinden op de website.