Geen receptionist, maar een chatbot: Eerste digitale hotel komt naar Brussel
Het allereerste digitale hotel van de Benelux komt naar Brussel. Dat schrijft De Tijd. Het boetiekhotel maakt deel uit van de Berlijnse hotelketen ‘NUMA’. Uniek is dat het hotel amper personeel heeft: in plaats daarvan worden gasten bediend door chatbots en apps.
Het klinkt futuristisch, maar de digitale hotelketen NUMA is een groot succes in Europa. Het merk werd opgericht in 2019, en wordt ondersteund door onder meer de oprichters van Zalando en de familie achter Porsche en Miele. Intussen heeft NUMA 3.000 kamers in de meeste Europese grootsteden, van Berlijn tot Milaan.
Nu komt het digitale hotel voor het eerst naar de Benelux, naar het Rouppeplein in Brussel. Daar zal het een vestiging met 90 bedden openen. «Brussel is het hoofdkwartier van de Europese Unie en een interessante stad voor zowel zakenreizigers als voor toeristen», legt medeoprichter Dimitri Chandogin uit aan de Tijd.
Digitaal en economisch
Het concept is net zo digitaal als het kostenefficiënt is. Doordat je jouw gehele verblijf beheert met een app, kan NUMA flink wat besparen op personeel. Zo is er geen receptionist, maar wel een chatbot. Je moet nooit meer wachten om te kunnen in- of uitchecken: een app rondt je verblijf wel af. Zelfs de schoonmaak wordt aangestuurd op basis van data: «Als een gast uitgecheckt is, kunnen we die kamer meteen kuisen, waardoor we de volgende gast een vroegere check-in kunnen aanbieden», zegt Chandogin verder. Door dat soort ingrepen kan NUMA 100 kamers uitbaten met gemiddeld 3,5 voltijdse werknemers. «Alles bij elkaar bedragen onze operationele kosten zo'n 60% van die van een traditioneel hotel.»
Brussel is overigens nog maar het begin. NUMA is ook in onderhandeling met vastgoedeigenaars in andere steden binnen de Benelux. «We willen er nog uitbreiden en we kijken ook naar Gent en Antwerpen, en naar Nederland en Luxemburg», besluit Chandogin.