‘Join The FAM’ treedt op tegen seksistische intimidatie en seksueel geweld in Brussel

Brussels minister-president Rudi Vervoort en staatssecretaris voor Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou hebben maandag de bewustmakingscampagne ‘Join The FAM’ tegen seksistische intimidatie en seksueel geweld voorgesteld. Een gezamenlijke campagne van equal.brussels en safe.brussels die van 22 november tot 2 januari wordt gevoerd op het MIVB-net, de sociale media en in verschillende gemeentebladen.

door
Belga
Leestijd 3 min.

In Brussel wordt seksistische intimidatie in de openbare ruimte al jaren als een probleem beschouwd. Het fenomeen werd eerst onder de aandacht gebracht door de documentaire ‘Femme de la rue’ van Sofie Peeters, en werd vervolgens strafbaar gesteld door de wet tegen seksisme van 2014.

In een onderzoek dat Plan International uit 2019 verklaarde 91% van de meisjes en 28% van de jongens die bevraagd werden, al eens slachtoffer te zijn geweest van seksistische intimidatie.

‘Familie’ staat klaar

In december vorig jaar nam de Brussels regering een actieplan aan om seksuele intimidatie en seksueel geweld in het nachtleven te bestrijden via 4 prioritaire krachtlijnen: opleiding, informatie, steun aan de verenigingssector en sensibilisering.

De bewustmakingscampagne Join The FAM past volledig in het kader hiervan. De campagne moedigt elke Brusselaar aan om zich aan te sluiten bij ’the FAM’: een zorgzame en warme «familie» van getuigen die klaarstaan om te reageren als het nodig is.

5D-methode

Join The FAM richt zich daarom op de belangrijke rol van getuigen en wil de 5D-methode bekend maken: Distract - Delegate - Document - Direct - Delay (of aandacht afleiden - hulp inschakelen - bewijzen verzamelen - slachtoffer en/of dader aanspreken - in dialoog gaan). De campagne voegt hier nog een zesde D aan toe: de D van «doorbell»: door een sticker van Join the FAM op hun deurbel of deur te plakken, kunnen alle Brusselaars mee de strijd aangaan tegen intimidatie, en slachtoffers van dit soort geweld ondersteunen.

Getuigen kunnen cruciaal zijn

«Onze bedoeling is om belemmeringen weg te nemen die getuigen nog steeds tegenhouden om te reageren. Omdat deze getuigen niet beseffen dat er sprake is van problematisch gedrag, of omdat ze niet altijd weten hoe ze erop moeten reageren of de stap gewoon niet durven te zetten. De campagne dient dus om te informeren, te sensibiliseren en uiteindelijk te zorgen voor een draagvlak en aan te zetten tot reactie», verduidelijkte Nawal Ben Hamou.

«Uit de statistieken blijkt dat slachtoffers van intimidatie in de openbare ruimte drie keer meer kans hebben op steun van getuigen in steden die bewustmakingscampagnes opzetten over de essentiële rol van getuigen en de hulp die zij aan slachtoffers kunnen geven!», gaf Rudi Vervoort het belang van de campagne aan.

Tot 2 januari

De campagne werd opgevolgd door een breed begeleidingscomité, met vertegenwoordigers van het Brusselse parket en de Brusselse politie, het IGVM, de Nachtraad, Brussels by Night Federation, de Horecafederatie, het Forum des jeunes, de MIVB, safe.brussels, equal.brussels en het kabinet van de minister-president en van de staatssecretaris voor Gelijke Kansen.

De videoclip en het beeldmateriaal van de campagne worden vanaf dinsdag 22 november tot 2 januari verspreid op sociale media en via affiches op het MIVB-net , en de stickers van Join The FAM worden verspreid via de gemeentebladen. Op de campagnewebsite Jointhefam.brussels staat alle nuttige informatie voor getuigen om te kunnen ingrijpen, en staan ook de hulplijnen en noodnummers.