Kirill Serebrennikov: «Eigenlijk weten we weinig over Tsjaikovski»

Toen Tsjaikovski in 1877 trouwde, was het niet uit vlammende passie voor de jonge Antonina. In zijn film ‘Tchaikovsky’s Wife’ werpt de Russische regisseur Kirill Serebrennikov (‘Leto’) een ontluisterende blik op het leven van een wereldberoemde man.

door
Ruben Nollet
Leestijd 2 min.

Waar komt je interesse in Tsjaikovski vandaan?

Kirill Serebrennikov: «Hij is één van de grote componisten van mijn land, maar eigenlijk weten we weinig over hem. Dit verhaal is bijvoorbeeld nooit eerder verteld. Nochtans zijn alle feiten en personages in de film authentiek. Ik heb me gebaseerd op brieven en dagboeken. Eigenlijk is het bijna een docudrama.»

Hoe zal de gemiddelde Rus reageren op dit portret van hun nationale held?

«Ik hoop dat ze zullen beseffen dat de waarheid complexer is dan ze denken. Dat was ook mijn voornaamste reden om de film te maken. Ik wou de mens tonen die achter het symbool schuilgaat. En dat was een man die magnifieke muziek kon schrijven maar die er ook geen graten in zag om een vrouw kapot te maken en zo zijn eigen seksuele geaardheid te verbergen.»

Toen Rusland Oekraïne binnenviel, besloten sommige concertorganisatoren om geen muziek van Tsjaikovski meer te programmeren. Wat zeg je tegen die mensen?

«Dat ze idioten zijn. Ik snap hun denkwijze niet. Maar het is op zich ook voorspelbaar. Zodra iemand een oorlog begint, wordt iedereen paranoïde. Oorlog leidt onvermijdelijk tot waanzin. Rusland heeft de deur naar de hel geopend door Oekraïne binnen te vallen. Ik ben een boeddhist. Ik haat geweld. Daarom heb ik mijn land ook verlaten. Als je vandaag in Rusland bent, voel je je automatisch betrokken bij het geweld.»

‘Tchaikovsky’s Wife’ speelt momenteel in de zalen.

Review ***

Antonina zal zich haar huwelijk wel anders voorgesteld hebben. Tenslotte zou ze haar leven delen met een man die ze altijd al bewonderd heeft. Wat volgt, is echter een hel vol vernedering. ‘Tchaikovsky’s Wife’ speelt zich 150 jaar geleden af, maar regisseur Kirill Serebrennikov maakt er een op-vallend eigentijds kostuumdrama over toxische relaties van. Hij is bovendien sluw genoeg om niet zomaar een kant te kiezen. Fantasievolle cinema met een uitstekende hoofdvertolking van Alyona Mikhailova.