Streaming doet auteursinkomsten wereldwijd stijgen, toch grote uitdagingen voor België
De inkomsten uit auteursrechten zijn wereldwijd met een kwart gestegen. De klap door de coronapandemie lijkt dus voorbij te zijn, maar toch hinkt België nog wat achterop, zo zegt de Belgische auteursrechtenvereniging Sabam donderdag. «We mogen ons niet laten verblinden door de wereldwijde stijging in streaminginkomsten, maar moeten nu actie ondernemen om onze lokale culturele en creatieve economie te beschermen», zo zegt CEO Steven De Keyser.
Wereldwijd ging die economie er vorig jaar op vooruit met 26,7% meer inkomsten uit auteursrechten ten opzichte van 2021. Dat blijkt uit het jaarrapport van CISAC, de overkoepelende organisatie van auteursverenigingen. Alle disciplines (muziek, literatuur, televisie...) herstelden zich van de coronadreun.
Verder valt het op dat de digitale inkomsten uit streaming en video on demand de fakkel hebben overgenomen van radio en televisie. Met 4,2 miljard euro zijn ze goed voor het leeuwendeel van de inkomsten (35%), een verdubbeling tegenover 2019. Radio en televisie waren goed voor 33%.
Overgrote meerderheid loopt rechten mis
Ook in ons land was er een gelijkaardige groei, namelijk 23% tegenover 2021, maar het aandeel uit digitale exploitatie in België maakte slechts 10% uit van de inkomsten. «Auteurs met internationale faam plukken de vruchten van de groeiende streamingmarkt, terwijl de overgrote meerderheid van onze Belgische auteurs nog veel te vaak rechten mislopen», klaagt Sabam.
De vereniging wijst als oorzaak hiervoor naar «de kleine, gefragmenteerde Belgische markt met enorme verschillen tussen het Noorden en het Zuiden». Maar ook de Belgische gebruiker is minder happig om te betalen voor een streamingabonnement in vergelijking met onze buurlanden, zegt Sabam.
De AI-uitdaging
Verder wijst Sabam ook op bedreigingen «die verborgen liggen achter de wereldwijde groeicijfers», bijvoorbeeld het gebruik van AI. «We roepen beleidsmakers op om zo snel mogelijk werk te maken van een sluitend regelgevend kader waarin AI gebruikt kan worden om menselijke creativiteit te versterken, niet om ze te beperken of te vervangen», zegt De Keyser. «Alleen zo kunnen creatievelingen en AI-tools het beste in elkaar naar boven halen.»
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be