MOVIES. ‘Petite Maman’ stelt de kids centraal: «Kinderen zijn de burgers van vandaag, niet enkel van de toekomst»
Vijftien jaar en vier films na haar opgemerkte debuut ‘La naissances des pieuvres’ mag Céline Sciamma zich een van de sterkste stemmen uit de Franse film noemen. Na haar koortsachtige succes ‘Portrait de la jeune fille en feu’ stelt de cineaste met ‘Petite maman’ een totaal ander soort cinema voor. Een sprookjesachtig verhaal over twee meisjes, een hut in het bos en een reis door de tijd.
Wie jouw werk wat kent, zal de indruk hebben dat ‘Petite maman’ sterk verschilt van je vorige film. Vind je dat zelf ook?
Zowel de volwassen kijker als het jongere publiek?
«Absoluut. ‘Petite maman’ is een film die ervoor ijvert dat kinderen even ernstig genomen worden als volwassenen, en vooral dat we oog hebben voor de ernst van kinderen. Tijdens deze pandemie is daar bitter weinig sprake van geweest. We deden met zijn allen alsof de kinderen niet op de hoogte waren van de morbide politiek rond hen. Maar kinderen weten heel goed wanneer de klas geen CO2-detector heeft omdat het raam open staat en ze het koud hebben. We beschouwen hen altijd als de burgers van de toekomst, maar in werkelijkheid zijn ze de burger van vandaag. En ze worden voortdurend voor alle mogelijke karren gespannen.»
In ‘Petite maman’ ontmoet het hoofdpersonage haar moeder zoals ze vroeger was. Dat doet meteen denken aan ‘Back to the Future’. In hoeverre wou je daarmee spelen?
«Dat is een van mijn lievelingsfilms! Al is ‘Back to the Future’ zeker ook een kind van zijn tijd, een pure Hollywoodfilm uit de jaren 1980. Je reist door de tijd om daar rijker van te worden. (