Nieuwe plaat ‘September’: «Het werd weer tijd voor de solomens in Flip Kowlier»
Geen toeters of bellen op de nieuwe soloworp van Flip Kowlier. Acht jaar na ‘Cirque – De Avonturen van W.M. Walrop’ is ‘September’ een bijzonder mooi, eerlijk, intimistisch en beschouwend album geworden waaruit blijkt dat de rijkdom van het alledaagse leven je langs alle kanten omringt - als je er maar oog voor hebt.
«Op deze plaat zijn de songs zowel tekstueel als muzikaal ontdaan van alle ballast. We hebben de basistracks op vier dagen in de Daft Studios in Malmedy opgenomen. Even weg van huis en van de roep van het internet of sociale media, gewoon met mijn vertrouwde muzikanten in een ruimte en spelen. Door de lockdowns merkte je wel dat iedereen bijzonder veel goesting en drang had om te spelen. In het begin werd er dan ook meer gespeeld dan nodig was. Gaandeweg keerden we meer en meer terug naar de basis en kwamen we steeds dichter bij het organische geluid van ‘September’.»
Hoe manifesteert die eenvoud zich in de teksten?
«Ik schrijf steeds directer, één op één. Duidelijke en eerlijke taal, gegoten in een mooie poptekst en niet te cryptisch. Dat doe ik eigenlijk nog het liefst. Wanneer ik voor ’t Hof Van Commerce schrijf, heb je massa’s tekst nodig. Hier keer je terug naar een zekere eenvoud of essentie die je pas na veel schrappen vindt. Elk woord heeft zijn plaats als het ware afgedwongen. Het is mijn leven en dat hoef je niet onder allerlei laagjes te verstoppen. En eigenlijk is mijn wereld niet zo groot: mijn huis, gezin, vrienden, werk …»
Al kan je het niet laten van er af en toe wat parlando aan toe te voegen, zoals in ‘De broere van’ of ‘Vergeten’.
«Toegegeven, ik gebruik die stijl bijzonder graag. Als ik mezelf niet zou afremmen, zat er in elke song wel een stuk parlando. Gelukkig heb ik daar ’t Hof voor. Eigenlijk is het wel een luxe dat ik voor ’t Hof, Ertebrekers of mezelf kan schrijven. Het belichaamt verschillende aspecten van dezelfde muzikant of tekstschrijver en alles bij elkaar vormen ze toch een mooi geheel. Het is een vrijheid die ik door de jaren heen heb afgedwongen en waardoor het ook boeiend blijft. Maar nu voelde ik wel dat het weer tijd was voor de solomens in Flip Kowlier. Ik heb een trouw en vast publiek, maar ik ben ervan overtuigd dat er ondertussen al heel wat jongeren zijn die geen flauw benul hebben van wie Flip Kowlier is. (
Goede vrienden vergeet jij blijkbaar niet. Waarom blijf je met dezelfde muzikanten samenwerken?
«Met Karel (De Backer, drums) speel ik al meer dan twintig jaar samen, met Peter (toetsen, Lesage) heb ik er ondertussen ook al een hele geschiedenis opzitten. Maar ik heb net zo goed met de andere muzikanten een band die al jaren teruggaat in de tijd. Het zijn vrienden, maar ook muzikanten die meteen aanvoelen waar ik naartoe wil gaan met een nummer. Ze spelen ook allemaal zeer stijlvol. Karel die even aftelt en hup, we zijn vertrokken.»
G