Regisseur Mark Mylod over zijn likkebaardend donkere satire ‘The Menu’: «Het milieu van de haute cuisine is een horrorfilm op zich»

Een exclusief restaurantbezoek ontaardt compleet, met dank aan de geschifte chef. De culinaire satire ‘The Menu’ steekt vrolijk de draak met de hype rond haute cuisine en het afgestompte cynisme van mensen met te veel geld. Altijd fijn om te zien, zegt regisseur Mark Mylod (‘Game of Thrones’, ‘Succession’).

door
Ruben Nollet
Leestijd 3 min.

Mark Mylod : «Ik besef dat rijke mensen het in mijn films en series vaak hard te verduren krijgen. Op zich is het een dankbaar onderwerp natuurlijk, want iedereen vindt het fijn om zulke personages te zien lijden. (lacht) Maar ik hoop dat ik ze toch ook de nodige menselijkheid meegeef. Ik hou van karakters met gebreken, en ik wil proberen om ze te begrijpen, om hun onschuld en kwetsbaarheid te vinden. Ik voel mee met elk personage in ‘The Menu’.»

‘The Menu’ stopt in wezen alle personages in een snelkookpan, een plaats waar ze niet weg kunnen. In de serie ‘Succession’ doe je dat ook vaak. Wat trekt je zo aan in dat idee?

«Het is een handige manier om personages met elkaar te laten botsen. Het zorgt automatisch voor spanning en conflict, en tegelijk ook voor grappige momenten. Het brengt de donkere humor in ‘The Menu’ ook nog meer tot zijn recht, denk ik. De uitdaging is natuurlijk om een verhaal waar iedereen vooral neerzit toch dynamisch en energiek in beeld te brengen. De Koreaanse film ‘Parasite’ heeft me veel geleerd wat dat betreft.»

Je hebt samengewerkt met wereldberoemde chefs om de gerechten in de film te ontwerpen. Wat vonden zij van het script, want je haalt wel stevig uit naar hun wereldje?

«De chefs die ik ontmoet heb, snapten de grap wel en konden ermee lachen. Uiteindelijk gaat ‘The Menu’ ook niet enkel over haute cuisine. Je kunt dit verhaal toepassen op eender welke kunstvorm die puur commercieel is geworden en de voeling met de gewone mens is kwijtgeraakt.»

Ben je zelf eigenlijk een foodie?

«Nee, en voel me nog steeds niet op mijn gemak in zo’n sterrenrestaurant. Maar ik heb sinds ‘The Menu’ wel enorm veel respect en bewondering voor de mensen die in die industrie werken. Het is meedogenloos werk. Geen sprake van om een lekker menu uit te werken en vervolgens op je lauweren te rusten. Je moet niet alleen elke dag opnieuw de perfectie bereiken, je staat ook nog eens constant onder druk om te blijven evolueren. Voor mij is dat milieu bijna een horrorfilm op zich.»

‘The Menu’ speelt momenteel in de zalen.

Review ‘The Menu’ ***

«Het is kunst op de rand van de afgrond. Hij werkt met de grondstoffen van het leven. En van de dood.» De verwachtingen zijn hooggespannen bij de elf gasten die grof geld hebben betaald om op het privé-eiland van de gerenommeerde Chef Slowik een exclusief diner bij te wonen. Het wordt ook een onvergetelijke avond, maar niet op de manier die zij zich hadden voorgesteld. Misschien zou je van een verhaal over haute cuisine net iets meer verfijning en verrassing mogen verwachten. Dat neemt niet weg dat deze sadistisch lekkere satire zich vlot laat weghappen en nooit op de maag blijft liggen.