SERIE. ‘The Walking Dead’ nadert het einde: «Ik heb tijdens corona situaties gezien die perfect thuishoren in de serie»

Nog 16 afleveringen en ‘The Walking Dead’ zit erop. De serie die zombies weer helemaal naar de top van de horrormonsters katapulteerde, nadert het einde van zijn 11de en finale seizoen, en de spanningen lopen op. Weinigen kennen de apocalyptische wereld waarin de hoofdpersonages proberen te overleven beter dan Angela Kang, die als ‘showrunner’ al drie seizoenen de touwtjes in handen heeft. Tijd voor een gesprek.

door
Ruben Nollet
Leestijd 4 min.

Je bent nu showrunner maar je schrijft al sinds het tweede seizoen episodes voor ‘The Walking Dead’. Wat heeft zo’n verhaal ideaal nodig?

Angela Kang: «Goeie vraag. In de eerste plaats moet het gaan over iets wat ons bang maakt. Dat is tenslotte de essentie van de serie. Dat kunnen zombies zijn maar ook psychologische horror of een andere bedreiging. Daarnaast moet er ook iets moois en menselijks in zitten. En in het beste geval ook een onverwachte wending. Toen Scott Gimple, een van mijn voorgangers, showrunner werd, spoorde hij ons aan om in elke aflevering op zoek te gaan naar iets wat ‘Triest, eng, mooi, vreemd en menselijk’ was. Dat vat ‘The Walking Dead’ goed samen.»

Je hebt zelf bijna 30 afleveringen geschreven, wat betekent dat je de personages heel veel zombies hebt laten afslachten. Wat is je eigen favoriete ‘zombie kill’?

«Weet je welke ik geweldig vind? Op het strand, in de eerste aflevering van het 10de seizoen. Michonne hakt er drie zombies het hoofd doormidden met haar samoeraizwaard. Bij een van die zombies springt een oogbal eruit terwijl de helften van zijn hoofd van elkaar glijden. Het idee hebben we gestolen uit een van de oorspronkelijke comics. We hebben geprobeerd om dat beeld exact na te maken. Niet simpel, maar het loonde wel de moeite.»

De oorspronkelijke strips van Robert Kirkman hebben vaak een politieke ondertoon. Die is nergens duidelijker dan in de verhaallijn rond de Commonwealth, die nu ook centraal staat in het 11de seizoen van de tv-serie. Waarom is dat verhaal over een gemeenschap die de traditionele sociale klassen probeert te herstellen perfect voor vandaag?

«Ik denk dat veel mensen zich vandaag vragen stellen bij het idee van sociale klasse. Je vindt het terug in verschillende populaire series, van over de hele wereld. Denk maar aan ‘Squid Game’. We zijn er allemaal mee bezig. Wat betekent het om rijk te zijn, of om niets te hebben? Wie beslist tot welke klasse je mag behoren? Als je in een bepaalde klasse geboren wordt, heb je dan echt de kans om daaruit te ontsnappen? Zelf ben ik ver omhoog kunnen klimmen, maar mijn grootvader in Korea was een welgestelde man die alles is kwijtgeraakt en naar Amerika is moeten verhuizen. Hij en mijn vader hebben dat altijd meegedragen. Vaak voelt het aan als puur geluk en willekeur. Het is interessant om over na te denken. Hoe pas je dat toe op een apocalyps?»

Wat vind je als dochter van Zuid-Koreaanse ouders van de interesse die Koreaans entertainment tegenwoordig geniet?

«Ik vind het schitterend. Er worden ook veel goeie dingen gemaakt in Zuid-Korea. Het land heeft vele jaren geleden zwaar geïnvesteerd in kunst en cultuur, en dat werpt nu zijn vruchten af. Tijdens de pandemie ben ik een grote fan geworden van de K-popgroep BTS. (lacht) En ik kijk de laatste tijd veel naar K-series. Maar ik hou er sowieso van om internationale dingen te ontdekken. We leven tenslotte in een mondiale samenleving.»

In de eerste aflevering van de nieuwe reeks zien we een hwacha aan het werk, een traditioneel Koreaans wapen dat vuurpijlen afschiet. Was dat jouw idee?

«Nee, een van mijn schrijvers kwam daarmee aanzetten. In de schrijverskamer hebben we onder meer een boek met oude wapens, en dat hadden ze daarin gevonden. Ik was het er meteen mee eens, omdat het ding er zo cool en dramatisch uitziet en omdat het iets is wat mensen met een beetje technologisch inzicht zelf zouden kunnen bouwen in een apocalyps.»

‘The Walking Dead’ bestaat al sinds 2010 als tv-serie, maar door de pandemie lijkt de serie relevanter dan ooit. Heb je de voorbije twee jaren dingen gezien die je kon gebruiken in de verhalen?

«Het klinkt verrassend, maar we lezen veel historische boeken om de serie te stofferen. Over pandemieën uit het verleden bijvoorbeeld. Dat deden we al lang voordat COVID-19 uitbrak. We dachten na over de Spaanse Griep van 1918, de spanningen die er het gevolg van waren, hoe sommige bevolkingsgroepen zwaarder getroffen werden dan andere. Als je je erin verdiept, sta je versteld van de cyclische patronen die je ontdekt. Anderzijds heb ik de voorbije twee jaar inderdaad dingen gezien die perfect zouden thuishoren in onze serie. En dingen die ik nooit had voorspeld, zoals de paniek rond toiletpapier.» (lacht)

Misschien kan je daar iets mee doen in de spin-offseries die op stapel staan?

«Dat is inderdaad een mogelijkheid. Misschien kunnen we het verwerken in een verhaal over hoe het allemaal begonnen is.»

‘The Walking Dead’ Season 11B is vanaf 21 februari op Disney+ te zien.