SOUNDCHECK. Mauro Pawlowski brengt eigen ‘papapopplaat’ uit: «Mensen denken vaak dat ik geen fluit geef om waar ik mee bezig ben»
Badend in heerlijke melodieën en flirtend met een soort ongrijpbare, kwetsbare grandeur debuteert Mauro Pawlowski met ‘Eternal Sunday Drive’ op zijn vijftigste onder eigen naam. Een ‘papapopplaat’ noemt hij het zelf.
Wat zich naast een hoger muzikaal streven ook in de teksten vertaalt, of vergis ik me?
«Helemaal niet, want ik heb nu teksten geschreven alsof ik een plaat zou maken voor een Engelstalig publiek. Geen taalfouten, geen slordigheden... met de strenge blik van Lou Reed of Peter Houben van Nemo over mijn schouders. Die heren werken inspirerend. Het is ook de eerste keer dat ik echt volop genoten heb van het opnemen van een plaat waarover ik zelf volledig de leiding heb. (lachend) En het lijden voor de kunst hoef je niet in de studio te doen. Laat dat maar over aan het schrijfproces in aanloop naar de plaat. Dan kan je even grienen wanneer je vaststelt dat je weer een kutsong hebt geschreven die dan maanden later door iemand anders de hemel in wordt geprezen.»
«Ik had mezelf opgelegd een popplaat te maken met mensen die in hun vakgebied de beste zijn. Zoals je in films ziet als ‘Ocean Eleven’ of ‘A Few Good Men’. De ene is de beste chauffeur, de andere is weer goed met explosieven of messen... Ik dacht bijvoorbeeld ook aan Face uit het legendarische ‘The A Team’. Hij is daar de grote verleider en Mr. T de spierballenman. Wel, ik wilde mijn eigen A-team voor ‘Eternal Sunday Drive’.»
Een team dat verschillende generaties overbrugt en verzoent?
«Absoluut. Drummer Marc Bonne en bassist Ewen Vernal (cfr. Deacon Blue, Schotse popband uit de jaren tachtig, nvdr.) zijn de zestigers terwijl producer Jasper Maekelberg (van onder andere Faces On TV, Balthazar) en toetsenist Adriaan Van de Velde (Pomrad) in jaren de helft zijn van de ritmesectie. Ik zit daar als pasgeboren, fruitigfrisse vijftiger lekker tussen. (
Heren die je wel bij de les moet houden, want goede smaak en vakmanschap moet je met sterke songs en dito teksten voeden.
«Alles in het leven is natuurlijk perceptie maar op een of andere manier denkt men verkeerdelijk dat ik vaak geen fluit geef om waar ik mee bezig ben. Ik herinner me nog dat ik ooit met mijn ex-lief bij de notaris zat voor de aankoop van een huis. Op een gegeven moment spreekt die man over wat er kan gebeuren indien een van ons zou overlijden. Ik zet dus mijn meest ernstige gezicht op. Kijkt hij me plots vermanend aan al zeggend dat het me precies geen moer kan schelen terwijl ik net heel aandachtig en serieus was. Ik moet dat blijkbaar uitstralen.»
Ik hoorde ‘The Silent Sky’ voor het eerst op de radio en ben even gestopt omdat ik geïntrigeerd was door wat ik hoorde. Ik wist ook niet dat jij het was.
«Wel eerlijk gezegd, toen ik het nu