SOUNDCHECK. Merol: «In het echte leven ben ik een enorme schijterd»
Vanaf het moment dat Merol haar nummers op ons losliet, kon je niet meer om haar heen. ‘Hou je bek en bef me’, ‘Lekker met de meiden’ en ‘knaldrang’, stuk voor stuk hilarische nummers met een herkenbare toets. Op 'Troostprijs', haar debuutplaat, brengt Merol nog steeds haar kenmerkende humor, maar toont ze ook meer van zichzelf. «Met deze plaat praat ik mezelf ook moed in.»
Dag Merol, waarom koos je ervoor o
Heb je zelf last van die verwachtingspatronen?
«Ik ben een héél slecht voorbeeld. Op deze plaat zing ik dan ook tegen mezelf: om mezelf moed in te spreken en me te ‘empoweren’. Ik ben sterker in mijn muziek dan in het echte leven. In het echte leven ben ik een enorme schijterd. Ik zou nooit de woorden ‘Hou je bek en bef me’ in de mond nemen, maar in mijn muziek durf ik dat wel. Op het podium of in mijn nummers durf ik gewoon de baas te zijn of stoerder te zijn. Met nummers zoals ‘ik was er al’ en ‘laatbloeier’ wil ik tegen iedereen zeggen, maar óók tegen mezelf: loop in je eigen tempo en bewandel je eigen pad. Je hoeft niet alles al gedaan te hebben, laat het los.»
Waarom voelde je de nood om een nummer zoals ‘pastel’ te maken? Ben je zelf in aanraking met seksisme gekomen?
«Ik heb ‘pastel’ geschreven omdat ik toch veel seksisme zie, in de hele wereld, maar ook in de muziekindustrie. Ook ik ervaar seksisme. Er werd tegen mij gezegd dat ik me niet zo moest uitspreken als feminist, want dat kon mensen afstoten. En waarom moest ik zo expliciet zijn? Je merkt gewoon dat, wanneer je een uitgesproken vrouw bent, je snel hysterisch wordt genoemd. Kwetsbaarheid wordt omarmd bij vrouwelijke muzikanten, maar als je grappig of stoer bent, ho maar. Mannen komen daar makkelijker mee weg. Dat bedoel ik ook met pastel: wees maar gewoon een lief popje en kwetsbaar. Maar ergens voor staan is óók kwetsbaar.»
Had je zulke reacties verwacht?
«In het begin van mijn carrière verwachtte ik niet zoveel. Bij elke reactie dacht ik gewoon: ‘Oh, de mensen vinden iets.’ Ik probeer daar nu bewust mee om te gaan, want wat je maakt kan impact hebben. Maar ik was juist heel onbevangen, en soms zou ik willen dat ik dat nog was. Alles wat over je gezegd of geschreven wordt, onthoud je gewoon, of je dat nu wil of niet. Maar ik kan wel goed met kritiek om. Als de kritiek seksistisch van aard is, moet ik wel tegen mezelf zeggen dat ik me daar niks moet van aantrekken. Maar ik vind het dus wel voer voor een liedje.» «Uiteindelijk gaat het om de fans, om het publiek. Zij moeten mijn muziek en mijn concerten leuk vinden. Verder maakt het me helemaal niets uit wat mensen van me vinden. Recensies lees ik wel en soms neem ik de kritiek ter harte en doe ik er iets mee. Maar ik probeer het wel te zien als de mening van één iemand. En soms is het een nuttige mening, soms niet. Het belangrijkste is dat de mensen die de show zien, blij naar huis gaan. De mensen die het album kopen, het tof vinden. En kijk, als er niemand over je schrijft, is dat ook niet goed. Dan ben je misschien wat te braaf of blijf je hangen in de middenmoot.»
Je bent heel gevat in het gebruik van spreektaal. Waarom heb je die keuze gemaakt?
«Ik vind het leuk om heel letterlijk en direct te zijn. Daar zit een zekere schoonheid in. Poëzie hoeft ook niet per definitie vaag en onbegrijpelijk te zijn, toch? Ik vind het fijn als ik iets schrijf, dat het duidelijk is en niet al te breed interpreteerbaar. (
Blijf dan inderdaad maar gewoon Merol. Wat me nog opviel aan deze plaat is dat er geen collabs op staan. Een bewuste keuze?
«Ik sta ervoor open, maar dan moet de samenwerking echt on point zijn. Wanneer je met iemand samenwerkt, moet het eindresultaat nog beter zijn dan wanneer je het in je eentje zou maken. En dat vind ik lastig: ik wil geen water bij de wijn doen. Ik wil geen muziek maken waar ik niet achtersta. Maar ik hou wel een lijstje op mijn telefoon bij van artiesten waar ik eens een collab mee wil doen.» «Er zijn heel veel artiesten die ik vet vind, maar ik ben zelf ook nog aan het groeien. Nu, als Angèle of Stromae belt, dan wil ik wel een uitzondering maken. Dan zeg ik onmiddellijk: ‘Prima, kom maar langs!’.» (
Merol speelt op 27 november in de Ancienne Belgique. ‘Troostprijs’ is uit bij Ammehoela Records / Universal Music.