SOUNDCHECK. School Is Cool spoelt de coronakater door met vijfde plaat: «Ik heb het gevoel dat onze status alleen maar gegroeid is»
School Is Cool zag de release van plaat nummer vier, ‘Things That Don’t Go Right’, in maart 2020 nog gekaapt door de pandemie, maar anno 2022 is de coronakater helemaal verteerd. Johannes Genard en co. baarden een vijfde plaat – met een personeelswissel op de drum. Enter XINK-drummer Niels Meukens, die meteen zijn visitekaartje afgaf: «Niels maakte een knalstart.»
Dag Johannes. Het vijfde album werd ‘Brittle Dream’ gedoopt: kan je die titel toelichten?
Johannes Genard: «‘Brittle’ betekent ‘breekbaar’, ‘delicaat’. De plaat is genoemd naar ons gelijknamig nummer, dat lang geleden ontstaan is en tevens mijn favorietje is op het nieuwe album. Het kan slaan op wat een vrije en verdraagzame maatschappij inhoudt. In het laatste decennium is duidelijk geworden hoe broos dat concept wel is – en ik vrees dat dat in de toekomst nóg duidelijker zal worden. Daarnaast is de keuze om artiest te worden en carrière te maken in de muziekwereld een broze droom van mij. Een band oprichten in een tijdperk van Spotify, waarin een plaat niet meer verkoopt, is dat ook. Je kunt de titel dus op verschillende manieren interpreteren.»
Sinds vorige zomer vervangt Niels Meukens Matthias Dillen op de drum. Hoe heeft hij de sound van het nieuwe album beïnvloed?
«Gigantisch. Naast mezelf was Matthias het laatst overgebleven lid van de originele bezetting uit 2010. Toen hij aankondigde dat hij wilde stoppen omdat het drummen niet meer combineerbaar was met zijn job bij Studio
Niels is een van de vier groepsleden van de band XINK, die deze week trouwens een reeks reünieconcerten aankondigde. Hij heeft daarnaast nog een hand in vijf andere bands en brengt ook eigen muziek uit. Is het niet moeilijk om ingespeeld te geraken bij School Is Cool met zo’n drukke agenda?
«Het ding is, bij School Is Cool hebben we allemáál een drukke agenda. Onze bassist is een dubber, die Vlaamse dubs toevoegt aan bijvoorbeeld Disneyfilms. Hanne, onze toetsenist, is actrice. Zij tourt met een jeugdtheater. Niels is naast professionele muzikant ook producer en drumleraar en heeft twee kinderen. Goede afspraken maken is dus de boodschap, en lang van tevoren plannen.»
De vorige keer dat ik je geïnterviewd heb, was vlak voor de corona-uitbraak in 2020. Toen gaf je aan dat je «over bijna niets anders meer kan schrijven dan relaties en FOMO». Heb je intussen nieuwe inspiratie opgedaan?
«FOMO heb ik volledig losgelaten, en daar zit corona voor iets tussen. Op de piek van de coronacrisis zat iedereen thuis, dus miste ik niets. Relaties blijven wel een centraal onderwerp. Ze zijn volgens mij het ultieme onderwerp voor nummers. Alle beste songs gaan daarover. De omgang tussen mensen, maar dan in het extreme getrokken. Wat als je elke dag met dezelfde persoon moet omgaan? Het leuk en spannend houden en die persoon graag blijven zien: da’s het interessantste dat er is.»
Er bestaan oneindig veel nummers over liefde en relaties; is het niet moeilijk om dat onderwerp nog origineel te benaderen?
«Een heel groot aandeel van die nummers gaat over het ‘tienergedeelte’ van relaties: ‘I’m so in love with you’ en ‘I wanna hold your hand’, blabla. Ik ben al twaalf jaar niet meer single, dus die kalverliefde speelt al lang geen rol meer in mijn leven. Maar nu ik erbij stilsta: eigenlijk is het wel in de nieuwe plaat geslopen. ‘Uh-Huh’ gaat bijvoorbeeld over mijn tramritten naar school als tiener en student. Soms spotte ik een heel mooi meisje en fantaseerde ik een hele levensloop met haar. ‘Wat als ik haar nu zou aanspreken’, dacht ik dan. Het is er nooit van gekomen; ik heb in heel mijn leven nog nooit een onbekende aangesproken bij wijze van flirt. Daarvoor zou ik coke moeten snuiven, vermoed ik. (
Om even terug te komen op jullie vorige langspeler: ‘Things That Don't Go Right’ had zijn na
Om het nog een allerlaatste keer over corona te hebben: hoe rot was het om een album uit te brengen nét voor die dekselse coronacrisis uitbrak?
«Voor School Is Cool was het een stevige streep door de rekening. Als middelgrote band verdien je geld om jezelf te kunnen uitbetalen en om je volgend album te kunnen maken. Als dat volgende album weinig opbrengt, kom je in de problemen voor de financiering van het daaropvolgende project. Dan kun je niet langer doen wat je voor ogen had. Als muzikant werk je maanden aan een stuk keihard en onbetaald, om dan in korte tijd veel inkomsten te genereren met optredens. Dat laatste was bij ‘Things That Don't Go Right’ dus niet het geval.»
«Anderzijds vind ik wel dat we veel media-aandacht hebben gehad – misschien omdat andere bands hun releases hadden uitgesteld. Bij ons was het al te laat. (