Steven Spielberg zingt, danst en praat over ‘West Side Story’: «Ik zing zo vals als een kat»
«Dat hebben we bewust gedaan. Taal was sowieso een essentieel punt. De rechercheur, die duidelijk een witte racist is, wijst iedereen die Spaans spreekt onmiddellijk terecht. De Puertoricaanse personages schakelen ook voortdurend tussen Engels en Spaans. Sommigen maken er een punt van om Engels te spreken. Ze vinden dat ze het verplicht zijn nu ze in New York wonen. Het is een manier om zich te assimileren. Uit respect hebben we dus beslist om het Spaans nooit te ondertitelen.»
«Het New York van 70 jaar geleden bestaat wel degelijk nog steeds in sommige wijken. Je vindt het in Brooklyn, Queens, The Bronx, in uptown Harlem ook. We hebben locaties gezocht waar de gebouwen niet veranderd zijn. De scènes die zich afspelen in San Juan Hill, het Puertoricaanse getto, hebben we in Patterson, New Jersey gefilmd omdat de architectuur er het best op leek. In het openingsshot van de film hebben we wel de verre achtergrond van de Hudson met de computer gecreëerd. Voor de rest hebben we de computer enkel gebruikt om airco’s, satellietschotels en veiligheidsrails aan de ramen te verwijderen. En de zweetplekken op de kleren van de dansers op de dagen dat het bloedheet was.» (
«Hij was de eerste persoon die ik opgezocht heb toen ik de rechten op ‘West Side Story’ wou kopen. We hadden elkaar al eerder ontmoet omdat mijn productiebedrijf al een filmversie had gemaakt van ‘Sweeney Todd’. En we hebben toevallig ook op hetzelfde moment de presidentiële Medal of Freedom gekregen in het Witte Huis, samen met Barbra Streisand. Stephen heeft veel geholpen bij onze film. Hij gaf feedback op het script, en hij was vooral zeer nauw betrokken bij de voorafgaande opnames met de zangers. Hij heeft drie weken lang naast me gezeten in de studio. Dat was een enorme eer.»
‘West Side Story’ ★★★
Is het overdreven om te zeggen dat Spielberg het liefst films maakt voor het kind in onszelf? Naar eigen zeggen loopt hij zelf in elk geval al sinds zijn tiende rond met de drang om ‘West Side Story’ opnieuw te maken. De klassieke musical, een variante op ‘Romeo & Juliet’ over twee clashende straatbendes in het New York van de jaren 1950, leverde in 1961 al een bejubelde film op, al was die zeker niet perfect. Om maar iets te zeggen: de rol van de Puertoricaanse Maria werd gespeeld door een stevig bijgeschminkte Natalie Wood, kind van Russische ouders. Met een diverse en jeugdige cast past Spielberg daar alvast een mouw aan. Hij laat zijn camera ook veel eleganter zwieren dan zijn collega Robert Wise 60 jaar geleden deed (of kon doen). En toch voelt de nieuwe ‘West Side Story’ opvallend ouderwets, alsof Spielberg ondanks al zijn ervaring en wijsheid verstrikt raakt in zijn eigen nostalgie. Het neemt niet weg dat ook jij nog dagen «I like to be in America» zult lopen neuriën. Er zijn ergere dingen in het leven.