‘The White Lotus’ is terug: «Toen ik iemand in een koffer zag kakken, kon ik dat enkel bewonderen»

In het tweede seizoen van de populaire serie ‘The White Lotus’ zien we een groep nieuwe personages arriveren in een luxueus resort op Sicilië. In de eerste episode dobbert er al een lijk in zee. Metro zat samen met acteurs Aubrey Plaza (‘Parks and Recreation’) en Will Sharpe (‘The Electrical Life of Louis Wain’), die een echtpaar met knagende relatieproblemen spelen.

door
Ruben Nollet
Leestijd 4 min.

‘The White Lotus’ was een grote hit toen het voor het eerst te zien was. Welke reactie verwachten jullie voor dit tweede seizoen?

Aubrey Plaza (bovenste foto): «Ik denk dat de mensen verrast zullen zijn van hoe anders het is, ook al is het gebaseerd op hetzelfde stramien. We bevinden ons deze keer om te beginnen niet op Hawaï, maar op Sicilië, wat automatisch een andere ambiance geeft. Maar ook de verhaallijnen zijn helemaal anders. De focus ligt meer op de relaties en de seksualiteit van vandaag en de uitdagingen van een huwelijk en jaloezie. Terwijl het eerste seizoen het eerder had over klasseverschillen.»

Waren jullie een fan van dat eerste seizoen?

Will Sharpe (onderste foto): «O ja. Ik was diep onder de indruk van hoe feilloos het geschreven was en hoe uniek de toon was. In dat eerste seizoen zit er een scène waarin iemand in een koffer kakt. Toen ik dat zag, kon ik daar enkel bewondering voor opbrengen. (lacht) Ik dacht: ‘Wow, respect!’. Mike White, de man achter ‘The White Lotus’, heeft een heel ondeugend en bijtend gevoel voor humor, maar je voelt ook een bepaalde tederheid en ernst in wat hij doet.»

Aubrey: «Toen ik die scène met de koffer zag, wist ik dat ik met Mike wou werken.» (grijnst)

Welk aspect van je personage trok je het meest aan toen je dit script las?

Will: «Ik vond het vooral knap om te zien hoe anders mijn personage is aan het einde van het verhaal in vergelijking met het begin. Onze personages houden zichzelf voor dat het klikt tussen hen beiden en dat ze van elkaar houden en dat ze eerlijk zijn met elkaar. Maar in de loop van de serie begin je daar toch aan te twijfelen. Die evolutie sprak me enorm aan.»

Aubrey: «Daar ben ik het volledig mee eens. Ik hield ook van de hoogtes en laagtes die ze beleven, en van het feit dat je echt alle mogelijke kleuren en kanten van hun persoonlijkheid te zien krijgt. Dit seizoen biedt een heel moderne blik op relaties en de uitdagingen van een huwelijk. Ik vind de dynamiek tussen mensen die al lang samen zijn sowieso boeiend om te zien. Wat ze doen om het vuur brandend te houden. Dat is heel herkenbaar.»

Aubrey, op een bepaald moment word je bekeken door allerlei Italiaanse mannen, een scène die recht uit de film ‘L’avventura’ van Antonioni is gelicht. Heeft Mike White jullie aangeraden om allerlei Italiaanse klassiekers te bekijken?

Aubrey: «Ik vond het een hele eer dat ik die iconische scène nog eens mocht overdoen en in de schoenen van een legendarische actrice als Monica Vitti mocht stappen. Het was een van mijn favoriete draaidagen. Ik denk dat Mike veel inspiratie geput heeft uit klassieke Italiaanse cinema. Er zitten constant visuele referenties in de serie. Je hoeft die niet te snappen om van dit verhaal te genieten, maar je voelt de inspiratie.»

Mike White heeft de serie volledig zelf geschreven en geregisseerd. Maakt dat iets uit voor een acteur?

Will: «Het grote voordeel is dat je weet bij wie je terecht kunt met al je vragen. De geest die het allemaal verzonnen heeft, staat bij jou op de set. En als hij voelt dat er iets niet helemaal werkt, kan hij er zelf aan sleutelen tot het in orde is. Dat is zeker belangrijk voor iemand die zo’n specifieke toon heeft als hij. Hij stond ook volledig open voor suggesties van ons.»

Aubrey: «Mike heeft alles in zijn hoofd. Als je met hem werkt, is het alsof hij je meeneemt in zijn geest. Dat gaf een heel dynamische en immersieve set. We konden communiceren zonder veel te zeggen. Eigenlijk voelde ‘The White Lotus’ meer aan als een lange film van 7uur dan als een tv-serie.»

The White Lotus - Seizoen 2 ***

Terwijl Netflix met ‘Knives Out’ een filmreeks à la Agatha Christie opzet, doet HBO iets gelijkaardigs met ‘The White Lotus’. Het idee is simpel: een groep personages arriveert in een poepchic hotel — de White Lotus uit de titel — op een bloedmooie locatie. En plots valt er een dode. Het grote verschil met ‘Knives Out’ is dan weer dat er in wezen geen detective aan te pas komt die het mysterie moet oplossen. ‘The White Lotus’ is meer geïnteresseerd in de woelige relaties tussen de personages, de problemen die tot die noodlottige uitkomst leiden. In het tweede seizoen, dat zich afspeelt op Sicilië, maken we kennis met een hele zwik nieuwe karakters, doorgaans steenrijk maar elk met hun eigen kopzorgen. Huwelijken die scheef lopen, partners die elkaar bedriegen, mannen met een seksverslaving, vrouwen met stiekeme gevoelens voor andere vrouwen: er is veel aan de hand. Uiteindelijk gaat het allemaal over seks en liefde, wat van ‘The White Lotus’ een bijzonder entertainende kwaliteitssoap maakt, gesitueerd in een adembenemende omgeving. Vlot verteerbaar plezier

‘The White Lotus - seizoen 2’ is vanaf maandag 31 oktober te zien op Streamz. Wekelijks een nieuwe episode.