Tweedehandswagens worden alsmaar duurder
Volgens deze cijfers kostte een tweedehandsauto in november 2021 gemiddeld 21.276 euro. Een maand later was de gemiddelde kostprijs al opnieuw met 100 euro gestegen. Vooral het verschil met vorig jaar is opvallend, want toen bedroeg de vraagprijs voor een tweedehandsauto nog gemiddeld 18.825 euro. Het gaat met andere woorden om een toename van maar liefst 13%. Bij het onderzoek werd gefocust op de Nederlandse markt, maar experts geven aan dat de cijfers ook voor de Belgische tweedehandsmarkt relevant zijn.
Verschillende oorzaken voor de oplopende prijzenDe oplopende prijzen voor tweedehandsauto's hebben alles te maken met de toegenomen vraag, wat dan weer het gevolg is van de oplopende prijzen en wachttijden bij nieuwe auto's. Onder meer bij het netwerk van Audi Approved Plus, dat focust op premium tweedehandswagens van het merk Audi, merken ze op dat de vraag naar tweedehandsauto's sterk is toegenomen. Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING, gaf eerder in Trouw aan dat de oplopende levertijden er inderdaad voor hebben gezorgd dat er steeds meer in de richting van de tweedehandsmarkt wordt gekeken.
Toch spelen er volgens hem nog andere redenen een rol. Zo heeft de coronapandemie een rem gezet op het openbaar vervoer. In september berichtte ook de Gazet van Antwerpen nog dat De Lijn bijna de helft minder reizigers kent dan voor corona. In oktober kopte VRT dan weer dat de vervoersmaatschappij NMBS al wekenlang slechts 80% van het aantal reizigers in 2019 haalt. En intussen heeft de NMBS zelfs het treinaanbod teruggeschroefd. De schrik voor het openbaar vervoer zit er goed in en dan is de al zo schaarse auto een gegeerd alternatief om virusvrij naar het werk te gaan.
Aanslepende problemen en Europese maatregelenHoelang de problemen op de automarkt zullen blijven aanslepen, durft niemand te voorspellen. De laatste weken lopen de achterstanden niet verder op, maar worden ze ook niet bepaald teruggedrongen. Wel neemt men aan dat de vraag groot blijft, onder andere omdat verschillende Europese landen de komende tijd hun fiscale regels verstrengen. Het is anderzijds ook de reden waarom men bij Gaspedaal.nl, een Nederlandse autozoekmachine die het tweedehandsaanbod van verschillende autosites verzamelt, verwacht dat de vraag naar tweedehands elektrische auto's ook steeds serieuzere vormen zal aannemen.
Intussen gaat men in Europa na wat men kan doen om minder afhankelijk te zijn van de Aziatische en Amerikaanse chipindustrie. Zo maakte EC-voorzitter Ursula von der Leyen eerder dit jaar bekend dat ze de Europese chipindustrie meer wil stimuleren. Uiteindelijk wil Europa tegen 2030 hun aandeel in de mondiale chipmarkt tot 20% vergroten.
Schaarste treft de tweedehandsautomarktOndertussen is de tweedehandsautomarkt in ons land dubbel zo groot geworden als de markt voor nieuwe auto's. Zoiets kan uiteraard niet blijven duren en op een bepaald moment is het tweedehandsaanbod gewoon uitgeput. Daarbovenop komt dat het aantal dieselwagens op de tweedehandsmarkt nog steeds erg groot is, terwijl steden en gemeenten steeds meer doen om deze dieselwagens te weren. Als de dieselauto's uiteindelijk uit het tweedehandsaanbod verdwijnen en richting het buitenland gaan, is de perfecte storm misschien wel losgebarsten.
In de Verenigde Staten zagen ze het eerder al gebeuren en zorgt de hollende inflatie op de tweedehandsmarkt voor prijsstijgingen van 30%. In België is het nog lang niet zo ver, maar niemand durft concrete voorspellingen te doen. Niet over het aanbod, niet over de schaarste en niet over de prijzen. De coronapandemie, het chiptekort en het alsmaar wijzigende klimaatbeleid hebben de sector behoorlijk onvoorspelbaar gemaakt.