Groei aantal abonnees Netflix zwakt flink af
De Amerikaanse streamingdienst Netflix heeft in het eerste kwartaal meer nieuwe abonnees getrokken, maar die groei viel wel veel minder sterk uit dan in de voorgaande periode. Daarnaast maakte Netflix bekend in september te stoppen met het versturen van dvd’s. Het bedrijf begon 25 jaar geleden met het opsturen van dvd’s in rode enveloppen om thuis te kijken. Vanwege videostreaming is hier echter veel minder vraag naar.
Het bedrijf uit het Californische Los Gatos kreeg er in de afgelopen drie maanden 1,75 miljoen nieuwe klanten bij tot in totaal wereldwijd 232,5 miljoen. Dat was nog een groei van bijna 7,7 miljoen abonnees in het vierde kwartaal van 2022. Analisten hadden op 2,4 miljoen nieuwe gebruikers gerekend voor Netflix.
Netflix zei succes te hebben gehad in de afgelopen periode met series en films als ‘The Night Agent’, ‘Luther: The Fallen Sun’, ‘Outer Banks’, ‘Murder Mystery 2’ en ‘Ginny & Georgia’. Maar het bedrijf heeft ook te kampen met felle concurrentie van bijvoorbeeld Disney+, HBO Max en Amazon Prime.
Delen van paswoorden
De omzet ging met bijna 4 procent omhoog tot 8,2 miljard dollar in vergelijking met een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 1,3 miljard dollar. Dat was 1,6 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar. De onderneming zei verder een aanpak van het delen van paswoorden in de Verenigde Staten uit te stellen naar het lopende kwartaal.
Op Wall Street vielen de kwartaalcijfers van Netflix niet goed bij beleggers, want in de handel nabeurs ging het aandeel omlaag.