Ontdek de eerste grote nieuwigheid van Apple in 10 jaar
Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple heeft maandagavond zijn eigen virtualrealitybril, Vision Pro gedoopt, voorgesteld. Het is de eerste echte nieuwigheid in jaren voor de technologiegigant. «Digitale content mengen met de echte wereld gaat toelaten om nieuwe ervaringen te creëren, zoals we die nog nooit gezien hebben», zei Apple-CEO Tim Cook over «dit nieuw revolutionair product».
Apple won maandag aanvankelijk tot 1,6 procent (183,89 dollar) en noteerde daarmee boven het recordniveau van 182,01 dollar dat begin vorig jaar werd bereikt. Het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld is daarmee al meer dan 2.900 miljard dollar waard. Intussen noteert het aandeel op bijna 181 dollar.
Dure aankoop
Apple heeft nog geen prijs gezet op de nieuwe bril, maar verschillende experts schatten dat die rond de 3.000 dollar zal liggen. Anders dan gelijkaardige modellen, zoals de Quest van Facebook-moeder Meta of Vive van HTC zal de Applebril niet draadloos zijn.
Gebruikers zullen zich met de bril in parallelle werelden, zoals games of videoconferenties, kunnen begeven, en met een knop het scherm kunnen aanpassen van verhoogde realiteit naar virtuele realiteit.
Meta domineert momenteel nog de markt van virtual reality: de Quest-modellen waren eind vorig jaar goed voor 80 procent van de markt. Donderdag nog kondigde CEO Mark Zuckerberg een nieuw toestel, de Quest 3, aan. Die zal dit najaar voor 500 dollar in de Verenigde Staten te koop zijn. Volgens Zuckerberg is het zogenaamde metaverse, na web en mobile, de toekomst van het internet. Het grote publiek is van die visie voorlopig echter nog niet overtuigd.