Twitter gaat zichtbaarheid van niet-betalende abonnees beperken
Twitter gaat de zichtbaarheid van niet-betalende abonnees beperken. Zij kunnen vanaf midden volgende maand niet meer worden aangeraden als interessant in Twitters ‘For You’-lijst, zo maakte eigenaar Elon Musk bekend in een reeks tweets. Die lijst wordt door Twitters algoritmes samengesteld uit tweets en Twitter-gebruikers die lijken op degene die een gebruiker al volgt en die populair zijn.
Volgens Musk is het alleen opnemen van betalende gebruikers in die lijst «de enige realistische manier» om «de hordes geavanceerde kunstmatige-intelligentiebots» tegen te houden. Sinds hij Twitter in oktober overnam, heeft Musk bots, geautomatiseerde Twitter-accounts, al eerder proberen te beperken of als excuus gebruikt om bepaalde maatregelen te nemen. Dat doet hij doorgaans zonder bewijs te geven dat bots een probleem vormen op Twitter.
Meer abonnementen
De nieuwe stap lijkt volgens critici dan ook bedoeld om meer abonnementen te verkopen. Bij het afsluiten van zo’n Twitter Blue-abonnement staat nu al dat betalende abonnees «bovenaan komen te staan» in lijsten van reply’s, mentions en in zoekopdrachten. Met het weren van niet-abonnees uit de ‘For You’-lijst wordt daarmee een volgende stap gezet.
Daarnaast kunnen niet-abonnees straks geen peilingen meer aanmaken, aldus Musk. Nu kan iedereen nog de mening van zijn volgers vragen door middel van een meerkeuzestemlijstje.