Belg viert kerst dit jaar duurzamer, spaarzamer en met een uitgesproken filmfavoriet
‘Tis the season! In december tellen we massaal af naar de tijd die we met onze geliefden kunnen doorbrengen. Samen tafelen, zorgvuldig uitgekozen cadeautjes uitwisselen en de feestvreugde verspreiden in de vorm van overvloedige hoeveelheden glitter… het hoort er allemaal bij. Of denken de Belgen daar soms anders over? Klarna, dienstverlener van bank-, betaal- en shoppingdiensten onderzocht hoe de Belg aftelt naar de feestdagen. Zo komen wij blijkbaar in de feeststemming door ‘Home Alone’ te kijken, versieren we gretig onze kunstmatige en milieuvriendelijke kerstboom en kopen we net wat bewuster geschenkjes aan.
Het vertrek van Sinterklaas is voor velen het startschot om de kerstversiering boven te halen en aan de voorbereidingen voor de feestdagen te beginnen. Alhoewel… een kwart van de Belgische bevolking heeft zijn versieringen reeds in november opgehangen en een bijzonder enthousiaste 5% is zelfs al in september of oktober begonnen.
Oh dennenboom, wat zijn je kunstmatige takken wonderschoon
Hoewel de timing varieert, blijft de manier om de kerstfeer in huis te halen wel dezelfde: de kerstboom is nog steeds ultra-populair (85%). Hij is wereldwijd de onbetwiste nummer 1 voor wat betreft kerstversiering. Leuk weetje: 59% van de Belgische huishoudens koos dit jaar voor een kunstkerstboom. Bovendien zijn milieuvriendelijke, gerecycleerde bomen favoriet bij wie een kunstmatige boom kiest (61%).
Opvallend is dit jaar wel dat 65% zegt wijzigingen door te voeren in hun decoratieplan. De meest voorkomende veranderingen hebben te maken met elektriciteit (shocker!): 28% van de Belgen is van plan meer niet-elektronische kerstversiering te gebruiken en 24% zal minder elektronische decoratie gebruiken. 31% weigert dit jaar zelfs de buitenkant van hun huis met lichtjes te versieren.
Een lesje in bedachtzaam kerstshoppen
Onze kerstdecoratie is niet het enige waarop we dit jaar besparen. 79% van ons zal voorzichtiger te werk gaan tijdens de zoektocht naar het perfecte cadeau. Millennials staan aan kop (85%), gevolgd door gen X (82%), gen Z (77%) en babyboomers (74%). Hoe we dat gaan doen? Ongeveer 6 op de 10 Belgische shoppers zullen gebruik maken van slimme manieren om geld te besparen tijdens het winkelen (denk aan kortingen, coupons en solden).
Duurzame geschenken zijn bovendien ook populair bij jongeren. 28% van de Belgische Gen Z'ers zegt manieren vinden te zullen om artikelen die ze reeds bezitten te ruilen of te verkopen om zo cadeau’s te financieren, en 21% van hen opteert ervoor om tweedehands of reeds gebruikte artikelen aan te kopen als geschenk. Dat is bijna vijf keer meer dan de Belgische boomers.
In de zetel met ‘Home Alone’
Is je huis versierd en staan je pakjes te blinken onder de kerstboom? Dan rest je niet veel meer dan voldaan in de zetel te ploffen voor een kerstfilm. Net zoals dat bij het decoreren het geval was, zijn er vroege vogels die al voor december naar kerstfilms begonnen te kijken (35% van de Belgen). Nog opvallender: 10% begon er zelfs aan voor november! België is een van de enige Europese landen die zo gretig voor de televisie kruipt, na het Verenigd Koninkrijk (16%) en Ierland (17%).
Qua filmkeuze is de favoriet duidelijk: 36% van de Belgen verkiest ‘Home Alone’ om gezellig voor voor de buis te gaan zitten. ‘The Grinch’ volgt met 20% op plek 2, met daarna ‘The Nightmare before Christmas’ (19%), ‘The Holiday’ (17%) en ten slotte drie films met een ex aequo op plaats 5: ‘Gremlins’ , ‘How The Grinch Stole Christmas’ en ‘Love Actually’ (alle 16%).
Wat maakt kerstfilms nu zo aantrekkelijk? 57% van de Belgen wijt het succes aan de nostalgie die met deze films gepaard gaat. 40% kijkt ook graag jaarlijks naar nieuwe releases en evenveel Belgen vinden een zeemzoete kerstprent een seizoensgebonden must. In totaal geniet 65% van de Belgen van een kerstfilm. De jongere generaties zijn de grootste liefhebbers: 79% van de Gen Z'ers is fan, tegenover 53% van de boomers.
Klarna's Holiday survey werd in oktober 2022 online verstuurd in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata naar een representatieve steekproef van meer dan 17.540 consumenten in 17 landen en 3 continenten, met meer dan 1.000 respondenten per land.