Brussel verwelkomt ‘Urban Therapy’: Een groene, cleane en sociale conceptstore

We gaan almaar vaker op zoek naar winkels die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. En het aanbod wordt gelukkig groter en groter. Zoals Urban Therapy in Brussel. Een echte topper op dit vlak!

Accepteer cookies om deze inhoud weer te geven.
door
Maïté Hamouchi
Leestijd 2 min.

Urban Therapy telt drie Brusselse winkels in de Marollen, op de Vlaamsesteenweg en de Louizalaan waar je terecht kan voor cosmetica, allerhande wellnessproducten, terrariums, boeken... Je merkt het zodra je een van de winkels binnenstapt: de liefde voor mensen en planeet. De diverse lifestyleproducten zijn met passie en overtuiging geselecteerd, ver weg van de greenwashing van sommige bedrijven. De jonge ondernemers met wie de twee oprichtsters van Urban Therapy samenwerken, zijn allen oprecht begaan met de milieuproblematiek. Bij het aankopen van een product of het opzetten van een samenwerking denken Céline en Anis aan de kleinste details, van de productie tot het transport naar België. Zo ontdekten we tijdens ons bezoek dat de producten niet per vrachtschip worden aangevoerd, zoals vaak het geval is. Céline en Anis kiezen voor de meest ecologische transportwijze: de trein!

Van doos tot vogelhuisje Bovendien zijn zowat alle producten in hun winkel 'zero waste', door de verpakking een nieuwe bestemming te geven of die simpelweg overbodig te maken. Denk bijvoorbeeld aan vaste shampoos. Maar ook aan de kartonnen doos waarin een mok is verpakt en die een tweede leven krijgt als vogelhuisje. Een ander voorbeeld: wasstrips die in je wasmachine uiteenvallen en waarvan de verpakking volledig composteerbaar is. Zoals je ziet is Urban Therapy meer dan alleen een concept. Het is een filosofie. Sociale dimensie Voor Céline en Anis is de sociale dimensie even belangrijk als de milieuwaarden. Daarom schuilt achter sommige Urban Therapy-producten ook een non-profitorganisatie of coöperatieve. Een mooi voorbeeld is de scrub met cashewnootdoppen (door ons getest en goedgekeurd, trouwens!). Daarvoor werken Anis en Céline samen met een coöperatieve die de handen verzorgt van de vrouwen die de cashewnoten pellen. Bovendien speelt ook hier de milieudimensie die hen even na aan het hart ligt. De twee Brusselse vriendinnen kiezen voor upcycling, door de cashewnootdoppen die anders worden weggegooid te gebruiken bij de ontwikkeling van hun scrubs. De cirkel is rond! Kortom: een product kopen in een van de Urban Therapy-winkels is slim kopen! Daarom zetten Metro, Céline en Anis een wedstrijd op poten waardoor jij een cadeaubon van 50 euro kan winnen! Meer info vind je hier. Veel geluk!