Duurzaam transport. Je kan tegenwoordig ook een cargofiets huren in Brussel
Wie in een stad woont, heeft in de meeste gevallen eigenlijk geen nood aan een eigen auto. De meeste verplaatsingen zijn perfect mogelijk te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. Maar voor sommige activiteiten heb je nét dat beetje meer plaats nodig. Velen onder ons doen in zo’n geval toch beroep op een (deel)wagen, maar er bestaat een alternatief: de cargofiets.
Misschien ken je de cargofiets ook wel onder de noemer bakfiets. Hij is al langer populair bij mensen die bewust nadenken over duurzaam transport, maar er zijn toch nog een aantal struikelpunten die zo’n aankoop bemoeilijken. En dan vooral de aanschafprijs van zo’n fiets en de ruimte die die inneemt.
Monkey Donkey
Het deelplatform Monkey Donkey wil die problemen in Brussel oplossen door een deelsysteem met cargofietsen. Een beetje hetzelfde principe dus als deelscooters of -auto’s, al is er één bijzonderheid. De fietsen staan namelijk niet zomaar ergens in het straatbeeld (de kans dat ze beschadigd of gestolen zouden worden is te groot), maar worden overdag door handelaars uitgestald en ‘s nachts veilig opgeborgen in de winkelruimte.
Volgens oprichter Benjamin François slaagt hij erin om zowat 99,99% van de verplaatsingen die hij oorspronkelijk met zijn auto deed, te vervangen door een verplaatsing met de cargobike. Enkel voor erg grote objecten of tijdens een verhuis doet hij wel nog eens beroep op een deelauto. Dankzij subsidies van be.circular zag Monkey Donkey dan ook het levenslicht in 2021 en het bedrijf hoopt z’n vloot te verdubbelen tegen eind 2022.
Wil je zelf een Monkey Donkey huren? Dan kan je via de website de app downloaden en vervolgens een fiets reserveren. Voor een halfuur betaal je 1,75 euro, voor een dag 25 euro. Je vindt de elektrische bakfietsen in verschillende winkels doorheen Brussel, onder andere bij Färm Fernand Cocq en Super Monkey in Sint-Gillis.