Greenpeace wil strengere regels voor vleesreclame
Greenpeace vindt dat reclame voor vlees aan strikte regels moet worden onderworpen. De vleessector gebruikt immers dezelfde marketingtechnieken als de tabaksindustrie, stelt de milieuorganisatie.
«Reclameboodschappen voor tabak en alcohol werden strikt gereguleerd voor het welzijn van de samenleving. Wordt het geen tijd om reclameregels op te leggen voor het welzijn van de hele planeet, en gelijkaardige restricties in te voeren voor vleesmarketing?», stelt Greenpeace.
Mythes
De organisatie lijstte op basis van onderzoek in verschillende landen «zeven mythes» op die de vleessector in reclame zou meegeven. Volgens Greenpeace willen de vleesbedrijven ons onder meer doen geloven dat vlees een deel van de oplossing is voor de klimaatproblematiek, dat het «mannelijk» is om vlees te eten, dat vlees eten patriottisch is of dat vlees mensen samenbrengt.
«De productie van dierlijke producten hoort bij de grootste uitstoters van broeikasgassen ter wereld», zegt Stephanie Töwe, landbouwexperte bij Greenpeace. «Reclame voor klimaatschadelijke producten zou gereglementeerd moeten worden, zodat de vleesconsumptie niet verder met foute beelden en slogans wordt aangewakkerd.»