HOME&DECO. De interieurtrends van 2022: Luxe, upcycling en een bad voor je hond
Upcycling, do it yourself, een (moes)tuintje op het balkon en een plaats om je hond te wassen. Volgens het doe-het-zelfplatform TaskRabbit, dat deel uitmaakt van het beroemde meubelmerk IKEA, zijn dat de belangrijkste woon- en decoratietrends voor 2022. Consumenten zijn blijkbaar verzot op luxematerialen, wat voor alle duidelijkheid niet wil zeggen dat ze daarom minder milieubewust zijn geworden.
Luxe en ecologie. Het platform TaskRabbit heeft onthuld welke decoratieve trends 2022 het meest zullen kleuren. Het komt erop neer dat klussers meer en meer zin hebben in luxematerialen. Het platform stelt een groeiende belangstelling vast voor goud (+13%), marmer (+34%) en terrazzo (+36%), een bekleding die bestaat uit aarde en brokjes natuursteen.
Upcycling
Diezelfde consument blijft echter evengoed oog hebben voor de groene invalshoek. Dat begint al bij upcycling, wat inhoudt dat je een bestaand voorwerp pimpt om het een andere functie te geven en dus meteen ook langer kan gebruiken. Het voorbije jaar is het aantal zoekopdrachten met die term zelfs verdubbeld. Die hype zal zich volgens de enquête van TaskRabbit waarschijnlijk doorzetten in 2022.
En dat is niet alles: steeds meer mensen doen er alles aan om hun woning zo goed mogelijk te isoleren. Het aantal aanvragen om ramen aan te pakken is bijvoorbeeld met maar liefst 111% gestegen voor alle gebruikers van het platform over de hele wereld.
Eigen groenten smaken het lekkerst
Een andere ‘groene’ trend die de wind in de zeilen heeft, is eigen voedselvoorziening. Dat wil zeggen dat dat je je eigen groenten en fruit teelt en dus niet meer naar de supermarkt hoeft te gaan als je ’s avonds terugkeert van je werk.
Volgens de enquête vragen begin dit jaar 25% meer mensen advies om een moestuin aan te leggen. Soms gaat het om gelukkigen die een tuin hebben, tot meerdere hectaren groot. Maar steeds vaker willen mensen eigen voedsel en planten kweken op hun balkon of een stadstuintje aanleggen.
Bad in de slaapkamer
Het platform merkt nog andere trends op op het vlak van inrichting. Zo is er een duidelijke honger naar cocooning met welzijn als centrale motivatie. Dat gaat dan van gedempte verlichting tot functionele open haarden. Sommige komen zelfs in de verleiding om een badkuip te installeren in hun slaapkamer, naar het voorbeeld van luxehotels.
Het beste hebben we echter bewaard voor het einde: consumenten gaan blijkbaar steeds vaker aan de slag met de kleine ruimtes in hun woning. De populairste nieuwe bestemming voor die kamertjes? Een plek om de hond te wassen!