Laurentine Van Landeghem van Clouds of Fashion, een millennial met een missie
Door Arne Rombouts
Was het altijd je bedoeling om een eigen label uit de grond te stampen?
Het was zeker niet mijn droom om ooit eigen winkels te hebben. Ik ben in 2013 vanuit mijn blog begonnen met het beschilderen van T-shirts en topjes. Dat werd zeer goed onthaald op Instagram. Ik begon op bestelling kleding te customizen. Omdat mijn kamer te klein werd, toonde ik tijdens de zomermaanden mijn collectie in een pop-upwinkel. Omdat het echt mijn ding was, ben ik gestopt met studeren. Een tijdje later heb ik mijn eerste winkel geopend op de Melkmarkt in Antwerpen.
Je maakte je eigen kleding?
Ja, van een lange broek maakte ik bijvoorbeeld een jeansshort of ik haalde bij Veritas stukjes stof die ik op achterzakken naaide. Ik kocht ook T-shirts in H&M en Zara die ik omtoverde tot topjes. Maar vandaag doe ik dat niet meer.
Van waar komt de naam Clouds of Fashion?
Vroeger had ik afgeschoren haar zodat je de achterkant van mijn hoofd kon zien. Daar heb ik ooit heel impulsief in Amsterdam mijn levensmotto Fortune favours the brave laten tatoeëren. Ik had ook al een wolkje op mijn zijkant staan, een symbool voor vrijheid en veranderlijkheid. Het is een reminder om altijd mezelf te blijven. Toen ik een naam voor mijn zaak zocht, moest ik dus niet lang zoeken.
Foto FRED&ERICK
Wat is je handelsmerk?
Alles wat in de winkel komt is door mij gekozen. Zelf heb ik een zeer uiteenlopende smaak. Mijn stijl varieert van romantisch en girlie tot stoer en retro. We hebben om de twee weken een nieuwe collectie en letten daarbij enorm op de trends of op het weer. Zo kan ik inspelen op wat er leeft. Als het bijvoorbeeld voortdurend regent, dan bestel ik leuke regenjasjes.
Wat is vandaag helemaal out en wat is er echt in?
Uggs, witte skinny jeans, leggings en bombers zijn passé. Helemaal hot zijn de puffer jackets, tijgerprints, oversized en botjes die lijken op een sok. Wie tijdens de feesten wil schitteren, gaat best voor subtiele glitter, satijn, donkergroen en veel kleine oorbelletjes. En last but not least, de kitten heels! (vrouwenschoen met een korte, kleine hak, red.)
Vandaag heb je drie winkels. Heb je nog tijd voor een privéleven?
Mijn vriendinnen liggen wakker van andere dingen dan ik. Voortdurend bezig zijn met cijfers en personeel weegt enorm op mijn schouders. Een bedrijf leiden in combinatie met jong zijn en het leven nog moeten ontdekken, is niet evident. Op date gaan bijvoorbeeld is zelden aan mij besteed.
Ben je dan bewust single?
Niet echt bewust, maar ik heb niemand nodig op dit moment. Veel vriendinnen in mijn omgeving zijn echt aan het zoeken. Als ik dan toch iemand zou ontmoeten, moet die iets bijbrengen in mijn leven.
Moet het een modebewuste man zijn?
Misschien toch wel een beetje. (lacht) Maar het mag er niet te dik op liggen. Redelijk nonchalant is best ok.
Je bent een echte millennial, wat typeert hen?
Ze zeggen dat millennials alles kunnen, maar om gelukkig te zijn moet je niet altijd zelfstandig zijn, de meeste volgers hebben of de zotste job uitoefenen. Ik voel bij mijn leeftijdsgenoten een enorme drang om succesvol te zijn. Succesvol zijn is gelukkig zijn met wat je doet, al is dat koekjes bakken tijdens het weekend en gewoon een leuke job hebben.
Heb je zelf nog dromen in de modewereld?
Over het algemeen hoop ik dat er nog meer echte modellen op de catwalk zullen verschijnen. Verder hoop ik dat influencers op social media eerlijker worden en niet enkel opdrachten aannemen omdat ze er voor betaald worden. Zelf hoop ik nog meer winkels te kunnen openen, een eigen COF-lijn te lanceren en naar het buitenland te trekken. En als ik tot slot de kans krijg, zou ik graag iets terugdoen voor de maatschappij.
Wie is Laurentine Van Landeghem?
In 2013 lanceerde Laurentine Van Landeghem (25 jaar) de blog Clouds of Fortune. Al snel kreeg ze de smaak te pakken om ook kleding te verkopen. Na de lancering van een succesvolle pop-upwinkel stortte ze zich volledig op haar eigen winkelconcept Clouds of Fashion. Haar avonturen als jonge succesvolle ondernemer bundelde ze in haar eerste boek From blog to brand'.