MOVIES. Emmanuel Carrère neemt Juliette Binoche mee in sociale kroniek: «We negeren poetsvrouwen al te vaak»
In ‘Ouistreham’ speelt Juliette Binoche een journalist die zich na de crisis van 2008 uitgeeft als poetsvrouw. Regisseur en schrijver Emmanuel Carrère brengt haar teder in beeld… om de dubbelzinnigheid van haar plan extra in de verf te zetten. Zo kan hij zich nog eens over zijn favoriete thema’s buigen: leugens en schuldgevoel.
Er bestaan verschillende schoonmaakjobs: bij particulieren, in winkels, in kantoren… Wat is je eigen band met dat beroep?
De film stelt vragen bij de sociale kloof en vraagt zich af of je als buitenstaander wel uitspraken mag doen over dat beroep. Wat denk je zelf?
«Het is de reden waarom de vrouw van het arbeidsbureau tegen Marianne zegt: ‘Ik weet niet of u iets goeds of fouts doet’. Zo zit de film in elkaar. Florence Aubenas ziet haar boek als journalistiek, geen literatuur. Ze stelt dat ze het niet over zichzelf heeft en dat al onze aandacht naar haar onderwerp moet gaan. Zelf denk ik dat er twee opties zijn. Ofwel zeg je dat je de objectieve realiteit beschrijft en dat de camera er niet is. Dat is de benadering van Florence. Maar je kan ook stellen dat de interactie tussen de filmploeg en de mensen voor de camera — of tussen journalisten en hun onderwerpen — deel vormt van het verhaal. Daarin verschilt Marianne van Florence. Ik had veel zin om ook Marianne erbij te betrekken, haar twijfels over haar aanpak, haar dubbelzinnigheid, en de spanning tussen haar leugen en haar vriendschapsbanden.»
In de romans die je schrijft, betrek je ook graag jezelf. Het is bijna autofictie.
(
OUISTREHAM ****
Ik ben het beu om te horen praten over armoede, ik wil het begrijpen!» Marianne Winckler (rol van Juliette Binoche) besluit om een andere identiteit aan te nemen om research te verrichten voor haar nieuwe roman. Ze wordt poetsvrouw en ze doet de ene ondankbare job na de andere, zoals op de ferry over het Kanaal vanuit Ouistreham. Ze is geschokt wanneer ze ziet hoe hard de werkomstandigheden zijn, en hoe zwaar het valt om onzichtbaar te moeten blijven. In haar naïviteit sluit ze vriendschap met enkele collega’s, zonder zich in te beelden hoe vernederend haar geheim zou kunnen zijn voor hen. Regisseur Emannuel Carrère, zelf een schrijver, weeft dankzij zijn visuele gave en het talent van Binoche een warme sociale kroniek. Maar hij laat ook een bittere nasmaak: net zoals de roman van Marianne heeft zijn film het meer over burgerlijk onbehagen dan over de arbeidsters zelf. Navelstaarderij van iemand die niet buiten de eigen sociale klasse kan kijken? Of net helder inzicht? Dat is de (heel mooi gestelde) vraag.