Nieuwe privacy-instelling van Apple kost social media-bedrijven flinke duit
Dat data van gebruikers op sociale media een lucratieve business zijn, is bekend. Maar nu Apple een wijziging in de privacy-instellingen heeft doorgevoerd, wordt ineens duidelijk hoe lucratief. De bedrijven achter de grote sociale platformen zijn gezamenlijk maar liefst een kleine 10 miljard dollar aan omzet verloren.
Wie een iPhone gebruikt, moet tegenwoordig toestemming geven aan apps die informatie over de gebruiker verzamelen. De Britse zakenkrant Financial Times analyseerde cijfers van advertentietechnologiebedrijf Lotame en komt tot de conclusie dat de privacywijziging een hoop omzet kost.
Privacywijziging probleem voor Facebook
Vooral Meta, het bedrijf achter Facebook, moet inleveren op advertentieinkomsten. In absolute zin verloor het bedrijf de meeste omzet. Ook Snap, het bedrijf achter Snapchat, zag een hoop geld verdampen.
Wil je als appontwikkelaar een iPhone-gebruiker volgen, dan moeten gebruikers daar sinds kort expliciet toestemming voor geven. Apple veranderde de instellingen van het besturingssysteem op het gebied van privacy dit voorjaar. Voorheen moest je als gebruiker juist expliciet aangeven niét gevolgd te willen worden. Doordat je dat zelf moest aangeven, gebeurde het veel vaker dat mensen de instelling niet uitschakelden. Daardoor konden apps een hoop data van je verzamelen.
Relevante reclame vs. privacy
Die data zorgen ervoor dat je relevante advertenties te zien krijgt op Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter of YouTube. Zonder die data is de kans groot dat je een reclame voorbij ziet komen die voor jou helemaal niet relevant is. De kans is kleiner dat je klikt en hoe minder mensen op een advertentie klikken, hoe minder geld een techgigant binnenharkt. Goed voor jouw privacy, iets minder prettig voor je favoriete sociale platform.
YouTube en Twitter zeggen weinig last te hebben van de verandering, al merken de techbedrijven het wel. Het videoplatform is onderdeel van Google, en Google verzamelt zelf ook een hoop gegevens van gebruikers. YouTube is daarom minder afhankelijk van wat de app op een iPhone over je te weten komt. Twitter laat adverteerders reclame maken per onderwerp en niet zozeer gericht op kenmerken van de gebruikers.