ONDERZOEK. Wat doen Belgen in hun vrije tijd?
Gemiddeld hebben we, naast werken, slapen en huishoudelijke taken, wekelijks zo’n 27 uur me-time per week. Al ligt het gemiddelde voor de mannen met bijna 30 uur per week tegenover 23 uur per week voor het vrouwelijke geslacht, een pak hoger. Bijna iedereen (90%) vindt dat me-time gelukkig maakt maar slechts de helft van de Belgen vindt de beschikbare tijd voor zichzelf voldoende om de batterijen terug op te laden. 2 op de 5 Belgen zeggen ook steeds vaker online overprikkeld te geraken en voor 48% is het moeilijker om zich volledig af te zonderen van hun digitale toestellen.
Breins aan of af?
Hoe we onze ontspanningsmomenten invullen, is natuurlijk sterk persoonsgebonden. Terwijl de ene liever passief bezig is met activiteiten zoals TV kijken waarbij ze hun hersenen helemaal af kunnen zetten (39%), is de ander net graag gefocust bezig met activiteiten zonder dat ze er fysiek moe van worden zoals knutselen, puzzelen, kleine klusjes (37%) en nog anderen willen sporten en actief bezig zijn (24%). De helft van de Belgen (51%) geeft aan dat ze op zoek zijn naar nieuwe ideeën om hun vrije tijd in te vullen.
De top 5 van favoriete me-time activiteiten zijn:
-Films, series en tv kijken (55%)
-Lezen (50%)
-Sport en beweging (39%)
-Tuin en natuur (39%)
-Muziek spelen of beluisteren (35%)
Digitale moeheid en offline ontspanning
Hoewel fims, series en tv met stip op één als ontspanningsactiviteit staan, geeft 3 op 10 Belgen aan meer nood te hebben aan echt ‘offline’ ontspanningsmomenten. Opvallend gevolg: steeds meer Belgen waagden zich aan speelgoed en LEGO-blokken. Maar liefst 7 op 10 Belgen zien bezig zijn met ‘speelgoed’ als een gezonde manier om te ontspannen (80%), mentaal tot rust te komen (77%), negatieve gevoelens zoals angst of stress te verdrijven (72%) en om afstand te nemen van dagelijkse bezigheden (75%).
“Die digitale moeheid zorgt ervoor dat steeds meer volwassenen hun gading vinden in het bouwen met LEGO. Meer dan een derde van de Belgen (35%) zegt sinds de coronacrisis meer afleiding te willen zoeken in activiteiten waarbij ze mentaal tot rust kunnen komen. Door aan de slag te gaan met de LEGO sets voor volwassenen, komen ze in een soort state of mind die we joyful focus noemen. Met LEGO kunnen volwassenen een hands-on hobby uitoefenen en zich bewust losmaken van de hypergeconnecteerde wereld”, vertelt Vincent Andries, brand manager bij LEGO.