Ruim helft shoppers kiest bewust vaker voor Belgische mode

Ruim de helft van de shoppers kiest bewust vaker voor Belgische kledingmerken. Dat blijkt uit een bevraging van sectorfederaties Creamoda en Mode Unie bij 130 Belgische merkenfabrikanten en zelfstandige modehandelaars. Consumenten vallen vooral voor het lokale karakter en de kwaliteit.

door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

Van 9 tot en 15 oktober zal de Week van de Belgische Mode plaatsvinden. Onze modesector zit dan ook in de lift. Gemiddeld hangt er vandaag bijna tien procent meer kleding van eigen bodem in de winkelrekken dan vijf jaar geleden. In totaal bestaat het aanbod nu voor 45,4% uit Belgische kleding.

«Na de pandemie zien we dat de consumenten afstappen van het kopen van fast fashion en dat ze hun kledingbudget steeds meer kwalitatief besteden, door bijvoorbeeld te investeren in duurzame basisstuks en ‘doordraagbare’ outfits. Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor», zegt Wendy Luyckx van Creamoda.

Toch zit er meer achter die vooruitgang dan wat de consument denkt. Zo’n 70% van de handelaars zet Belgische merken actief in de kijker, zowel in hun winkel als op sociale media. Ook initiatieven als de Week van de Belgische Mode en Winkelhieren duwen de sector naar de voorgrond, volgens de meeste handelaars.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be