AHA. Daarom mag je 30 minuten voor vertrek niet meer instappen in een vliegtuig

Veel reizigers hebben het al op de harde manier geleerd: het is beter om niet te laat te komen op de luchthaven. Als je 30 minuten voor de geplande vertrektijd bij de instapgate aankomt, kan het zijn dat de deur namelijk gesloten is. En zelfs als je ziet dat het vliegtuig nog op de tarmac staat, zal het personeel voorkomen dat je erdoor komt. Een piloot van een luchtvaartmaatschappij legt uit waarom dat zo is.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Voor een korte vlucht in Europa begint het instappen meestal 30 of 35 minuten voor de vertrektijd die op je ticket staat. Maar als het een langeafstandsvlucht is, kan het instappen al veel eerder beginnen. In een recent artikel in de New Zealand Herald legde een piloot van een luchtvaartmaatschappij uit waarom het instappen op langeafstandsvluchten 30 minuten voor vertrek wordt beëindigd. Volgens David Morgan beseffen veel reizigers het niet, maar gewicht is extreem belangrijk in de luchtvaart. Er is het gewicht van passagiers, bagage, voedsel en brandstof. «Het is echt een evenwichtsoefening.»

Een kwestie van gewicht en brandstof

90 minuten voor het opstijgen wordt een eerste schatting gemaakt van het uiteindelijke gewicht van het vliegtuig. Dan, 30 minuten voor vertrek, wordt het uiteindelijke gewicht bepaald. Op dat moment wordt het vliegtuig bijgetankt. En aangezien een vliegtuig veel brandstof verbruikt en paraffine duur is, letten luchtvaartmaatschappijen hier goed op. Ze zijn dus nauwkeurig. En als er na het tanken meerdere passagiers instappen, kloppen de berekeningen niet meer. "Dat is wat de passagiers frustreert, want ze kunnen het vliegtuig nog zien, maar wij zijn al bezig met het voorbereiden van de hoeveelheid paraffine die we nodig gaan hebben, gebaseerd op het uiteindelijke gewicht", legt de piloot van de luchtvaartmaatschappij uit.

Reden te meer om ervoor te zorgen dat je niet te laat aan boord stapt!