Eén op de tien Belgische bestuurders gebruikt manier om alcoholcontroles te omzeilen
Eén op de tien Belgen achter het stuur gebruikt een manier om alcoholcontroles te vermijden. Dat blijkt uit een bevraging van verkeersveiligheidsinstituut Vias bij 1.000 landgenoten. Het zijn er dubbel zoveel als vier jaar geleden. De pakkans in die periode is nochtans toegenomen.
Elf procent van de Belgische bestuurders doet een beroep op middelen om alcoholcontroles te vermijden. Dat gebeurt via sociale media, apps of radarverklikkers. Het gaat om een verdubbeling ten opzichte van 2018, toen 5 procent middelen gebruikte om alcoholcontroles te omzeilen.
Er zijn wel grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië (16 procent) en Brussel (21 procent) wordt er veel vaker dan in Vlaanderen (7 procent) gebruik gemaakt van middelen om alcoholcontroles te omzeilen.
De pakkans is in vier jaar tijd licht toegenomen, ondanks het feit dat er door de coronapandemie tijdelijk minder controles waren. Van de Belgische bestuurders geeft 36 procent aan de voorbije drie jaar een alcoholcontrole te hebben ondergaan. Dat is iets meer dan de 33 procent uit 2018.
Nultolerantie zaait verdeeldheid
De publieke opinie is verdeeld als het gaat over de mogelijkheid om nultolerantie voor alcohol achter het stuur in te voeren: 45 procent van de Belgen is voorstander, iets minder dan vier jaar geleden, toen 48 procent voorstander was. Bij de jonge bestuurders tussen 18 en 34 jaar is 54 procent voorstander, bij de bestuurders ouder dan 55 jaar is dat slechts 36 procent.
Bijna de helft van de Belgische bestuurders (48 procent) brengt een vriend of vriendin die te veel gedronken heeft naar huis wanneer die toch aanstalten maakt om dronken achter het stuur te kruipen. Eén op de acht (13 procent) maakt een opmerking, maar laat de bestuurder zelf de keuze om al dan niet te rijden. Slechts 3 procent zegt niets.
Wanneer de persoon die te veel gedronken heeft een onbekende is, zijn we veel minder geneigd om hem of haar aan te spreken op zijn of haar gedrag, zo blijkt uit de enquête. Slechts 10 procent brengt dan de dronken persoon naar huis, een derde (36 procent) zoekt wel een oplossing zoals een taxi die vermijdt dat hij of zij moet rijden. Verontrustender is dat één op de vier (24 procent) helemaal niets zegt.
Volgens Vias is de pakkans de laatste jaren dan wel toegenomen, maar blijft het essentieel om in te zetten op een bredere mentaliteitswijziging ten opzichte van alcohol. «Niet drinken en rijden doe je niet alleen om aan een boete of rijverbod te ontsnappen. Het is vooral een keuze om te zorgen dat je jezelf en alle andere weggebruikers niet in gevaar brengt», luidt het.