NMBS klimt weer voorbij de 200 miljoen reizigers
Spoorwegmaatschappij NMBS heeft vorig jaar opnieuw meer dan 200 miljoen reizigers vervoerd. De twee jaren voordien was door de coronacrisis die kaap niet gehaald.
Over het hele jaar 2022 vervoerde de NMBS 227 miljoen reizigers, zo maakte ze donderdag bekend. Vergeleken met 2021, toen er 172 miljoen reizigers waren, gaat het om een toename met nagenoeg een derde (+32%).
Telewerk
Maar het niveau van voor de coronacrisis wordt nog niet gehaald: in 2019 namen 253 miljoen reizigers de trein. «Gemiddeld bedraagt het aantal reizigers ongeveer 90% van het reizigersvolume in 2019», zegt de spoorwegmaatschappij in een persbericht.
Het verschil met de precoronaperiode heeft vooral te maken met het telewerk, dat sinds corona op vele plaatsen ingeburgerd is geraakt. Daardoor nemen pendelaars minder vaak de trein naar het werk. De NMBS registreerde vorig jaar 82 miljoen reizigers voor de woon-werkabonnementen, 15% minder dan in
2019.
Naar school als vanouds
Het woon-schoolverkeer ligt daarentegen wel weer op het niveau van 2019, met 61 miljoen abonnementshouders. Datzelfde geldt ook voor de vrijetijdsverplaatsingen per trein: er werden 73 miljoen occasionele reizigers geteld. «Het aantal reizigers met tickets en 10-rittenkaarten overtrof sinds de zomer de cijfers van vóór de gezondheidscrisis, vooral tijdens het weekend en de schoolvakanties», aldus de NMBS.
Steeds meer mensen kopen hun vervoerbewijs ook digitaal, geeft de spoorwegmaatschappij nog mee. De app en website waren vorig jaar goed voor meer dan een derde van de gekochte tickets en 10-rittenkaarten, klinkt het.
Nog 30% meer te gaan
In het kader van het openbaredienstcontract 2023-2032 dat de NMBS onlangs sloot met de federale regering, werd de ambitie geformuleerd om het aantal reizigers met 30% te verhogen tegen 2032. «Dit wil NMBS bereiken door te investeren in projecten die een betere stiptheid en een comfortabel onthaal in stations en treinen garanderen, en door een aantrekkelijk treinaanbod, voordelige tariefvoorwaarden en flexibele, digitaal toegankelijke producten aan te bieden met een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening», aldus de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.