TreinTramBus klaagt over aanhoudende onzekerheid over geschrapte bussen
TreinTramBus klaagt over de aanhoudende onzekerheid en onduidelijkheid over het aantal ritten dat De Lijn schrapt. Volgens de reizigersorganisatie knipt de vervoersmaatschappij op sommige plaatsen harder in het aanbod dan de aangekondigde 0,75%. De organisatie noemt de communicatie van De Lijn ook «ondermaats».
Door een gebrek aan chauffeurs, bussen en technici schrapt De Lijn ritten in de regio’s Antwerpen, Gent, Dilbeek, Kempen, Kortrijk, Limburg en Mechelen. In heel Vlaanderen valt volgens De Lijn slechts 0,75 procent van het aantal ritten weg. Maar volgens TreinTramBus worden een aantal regio’’s, zoals Antwerpen en Mechelen, «veel harder getroffen».
Volgens Stefan Stynen bestuurslid van TreinTramBus worden in Mechelen de meeste ritten geschrapt. «Zo zullen er een kwart minder bussen naar AZ Sint-Maarten en naar de industriezones rijden. Dat is heel veel. Te veel», zegt Stynen. «In sommige gevallen lopen de wachttijden op tot anderhalf uur. Bovendien vallen er ook schoolritten weg, zoals de rit van 08.04 uur van Lier naar Onze-Lieve-Vrouw-Waver Scholen op lijn 561. De Lijn houdt zich dus niet aan haar belofte dat ze daarin niet zou schrappen», klinkt het.
Slechte communicatie
De reizigersorganisatie is ook scherp voor de communicatie van De Lijn. Welke bus wel of niet rijdt, komen reizigers in principe alleen te weten via de app. Maar in Antwerpen vermeldt de app volgens TreinTramBus bijvoorbeeld niet bij alle afgeschafte ritten dat ze niet rijden.
«De Lijn maakt het de reizigers bijzonder moeilijk met dubbelzinnige en ontoereikende informatie», zegt TreinTramBus-voorzitter Peter Meukens. «Aan de halte kan een reiziger op geen enkele manier zien dat er ritten geschrapt zijn. Daar hangt immers enkel de normale dienstregeling op», aldus Meukens. Wie op de website van een lijn een volledige rittenlijst opvraagt, ziet daar de geschrapte ritten gewoon staan.
TreinTramBus spreekt van «een chaos». «We hebben begrip voor de noodsituatie waarmee De Lijn geconfronteerd wordt, maar begrijpen echt niet waarom de communicatie van De Lijn opnieuw zo slecht en verwarrend is», besluit Meukens.
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be