Vlaanderen lanceert proefproject met bredere fietsaanhangwagens
Bedrijven kunnen de komende twee jaar met bredere fietsaanhangwagens werken. Dat is de doelstelling van een proefproject van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, die daarmee de goederendistributie in de steden wil vergroenen.
Vandaag mogen fietsaanhangwagens maximaal 1 meter breed zijn. Tijdens het proefproject zullen bedrijven een vergunning kunnen aanvragen om die maximale breedte met 20 centimeter te verlengen. Dat maakt een groot verschil voor koerierbedrijven, die zo aanhangwagens kunnen gebruiken die een transportpallet kunnen laden.
Leefbare steden
«De vraag naar meer kleinschalig, (voor)stedelijk goederenvervoer zal verder blijven groeien. Het einde van de logistieke keten vindt vaak binnen stedelijke kernen plaats. Die last mile blijkt ook nog eens het meest vervuilend te zijn. Door uitlaatgassen te weren uit de stad, verbeteren we de leefbaarheid van onze steden», licht minister Peeters maandag toe in een persbericht.
Wie bredere aanhangwagens wil gebruiken, moet een aantal voorwaarden respecteren. Zo komen speedpedelecs niet in aanmerking en moeten bestuurders minstens 16 jaar oud zijn. Op wegen waar sneller wordt gereden dan 50 kilometer per uur, moeten de fietsers met hun bredere aanhangwagens op het fietspad rijden. Op wegen met een lagere maximumsnelheid mogen ze ook voor de weg kiezen.
Voor de evaluatie van het proefproject zal de Vlaamse overheid afstemmen met de andere gewesten en de federale overheid, die bevoegd is voor de wegcode. «De opgedane kennis en ervaringen is belangrijke input om te kunnen beslissen om de huidige regelgeving aan te passen en dus fietsaanhangwagens tot een breedte van 1,2 meter permanent toe te laten in het verkeer», besluit Peeters.